دیلی میل: روز سه شنبه در پنج ماه گذشته خونین‌ترین روز در افغانستان بود

  • دیلی میل

روزنامه بریتانوی دیلی میل در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد حوادث اخیر امنیتی در افغانستان به نشر رسانیده و از نحوه و تلفات این حملات نوشته است.

به نوشته مقاله شمار کشته شده‌گان دو حمله انتحاری روز سه شنبه در جنوب شرق افغانستان به ۸۰ تن رسیده و ۳۰۰ تن دیگر زخمی‌اند.

به نوشته دیلی میل روز سه شنبه خونین‌ترین روز در افغانستان در پنج ماه گذشته بود.

مرگبارترین حمله بر قوماندانی امنیه پکتیا رخ داد که در آن حد اقل ۶۰ تن به‌شمول قوماندان امنیه این ولایت کشته شده و ۲۳۶ تن دیگر جراحت برداشتند.

روزنامه از قول سردار ولی تبسم سخنگوی پولیس پکتیا نوشته که دو تن در رابطه با این حمله دستگیر شده‌اند و حمله کننده‌گان کمک داخلی داشتند.

روز سه شنبه در پنج ماه گذشته خونینترین روز در افغانستان بود.

در حمله غزنی ۱۰۰ کیلو متر دورتر از پکتیا که ساعاتی قبل از حمله پکتیا رخ داد ۱۵ نظامی و ۵ غیر نظامی کشته شده و ۴۶ تن دیگر رخمی شدند.

  • پیتسبرگ تربیون

روزنامه پیتسبرگ تربیون چاپ امریکا نیز مطلبی را در مورد همین حملات به نشر رسانیده و می‌نویسد، حملات روز سه شنبه در پکتیا و غزنی بر مقاومت و توانایی طالبان انگشت تأکید گذاشت که می‌توانند محلات شدیداً تحت کنترول به‌شمول قرارگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند.

این حملات همچنان سؤال‌های را در مورد تعهد احتمالی این گروه به دیالوگ و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان مطرح کرده‌است.

به نوشته روزنامه، این حملات در حالی رخ دادند که نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در مسقط جلسه داشتند و روی راه‌های آغاز مذاکرات صلح با طالبان صحبت می‌کردند.

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش مقالۀ را در مورد مشکل دختران جهان در بخش تعلیم و تربیه به نشر رسانیده‌است.

به نوشته مقاله حدود ۱۳۰ میلیون دختر در نقاط مختلف جهان از رفتن به مکاتب بی‌بهره‌اند.

نشریه از ده بدترین کشور جهان برای تعلیم و تربیه دختران یاد کرده‌است که ۹ آن در افریقا و دهمی افغانستان است.

افغانستان، جایی که ایالات متحده بعد از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ در آن پول زیاد را برای بهبود معارف به مصرف رسانیده‌است، ولی باوجود آن هم این کشور چهارمین بدترین کشور جهان برای تعلیم و تربیه دختران است.

به نوشته فارن پالیسی، رفتن مجدد دختران در افغانستان به مکاتب بعد از سال ۲۰۰۱ یکی از موفقیت‌های امریکا در این کشور خوانده می‌شد.

بر اساس معلومات سیگار، پنتاگون، وزارت خارجه امریکا، و «یو اس ای آی دی» ایالات متحده مجموعاً بیش از ۷۵۰ میلیون دالر را از سال ۲۰۰۲ به این‌طرف در بخش تعلیم و تربیه ابتدائیه و متوسطه در افغانستان به مصرف رسانیده‌است، ولی به نوشته مقاله این معلوم نیست که این ۷۵۰ میلیون دالر کدام تغییری را وارد کرده‌است یا نه؟

مقاله فارن پالیسی، به اظهارات ماروین وینباوم مدیر برنامه افغانستان و پاکستان انستیتوت شرق میانه اشاره کرده‌است که می‌گوید، دلیل عمده بد بودن شرایط تعلیم و تربیه برای دختران در افغانستان جنگ و نا امنی‌های این کشور است.