غنی: تروریستان می‌دانند که نیروهای افغان را در جنگ شکست داده نمی‌‌توانند

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، گروه‌های تروریستی و حامیان شان می‌دانند که از این پس با فشارهای سخت نظامی روبه‌رو خواهند شد.

محمد اشرف غنی که روز جمعه در دوازدهمین نشست شاروالان راه ابریشم در کابل صحبت می‌کرد گفت، گروه‌های تروریستی می‌دانند که نیروهای افغان را در میدان‌های جنگ شکست داده نمی‌‌توانند.

آقای غنی یک بار دیگر به مخالفان مسلح دولت صدای صلح بلند کرد اما گفت، شبکه‌های که بربادی افغانستان را می‌خواهند، خود شان با تباهی روبه‌رو اند.

رئیس جمهور افغانستان

او گفت:

"امروز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در هر سنگر سر می‌دهند، فشار موجود است اما این فشارها برای این است تا همان شبکه‌های که بربادی می‌خواهند، تباهی خود را هم ببینند، آنان این را می‌دانند که خود و حامیان شان زیر فشارهای شدید قرار خواهند گرفت، باخت از آن هاست نه از ما."

رئیس جمهور افغانستان همچنان افزود، کشورهای که بقای خود را در حمایت از گروه‌های تروریستی جستجو می‌کنند باید بدانند که خود را منزوی می‌کنند.

این در حالی است که در چند روز اخیر در جریان حمله‌های گروهی مخالفان مسلح دولت در بخش‌های مختلف کشور، تلفاتی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان وارد شده‌است.

بر اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان، در حمله مخالفان مسلح دولت بر یک قرارگاه اردوی ملی در ولسوالی میوند ولایت کندهار ۴۳ سرباز اردو کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

همچنان پیشتر از آن مخالفان مسلح دولت بر قوماندانی امنیه ولایت پکتیا حمله کردند که به گفته وزارت داخله درین رویداد بیست و یک پولیس و بیست فرد ملکی کشته و بیش از یکصد و پنجاه تن زخمی شدند.

در جریان همین هفته، شماری از نظامیان افغان در حمله مخالفان مسلح دولت بر ولسوالی اندر غزنی نیز کشته و زخمی شدند.

این حملات زمان آغاز شد که گفت‌وگوها جهت جستجوئ راه حل سیاسی در افغانستان از سوی اجلاس چهار جانبه در مسقط پایتخت عمان جریان داشت.

در همین حال محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید، زمانی که بحث گفت‌وگوهای صلح گرم می‌شود طرف‌های مسلح مخالف دولت از آسباب جنگ کار می‌گیرند.

محمد محقق

وی که روز جمعه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد همچنان گفت، حمله‌های اخیر خونین بالای نظامیان افغان در چند روز اخیر باید جامعه جهانی را متوجه این بسازد که تروریزم یک پدیده ویرانگر جهانی است.

او افزود:

"جامعه جهانی را هم باید به این مسئله متوجه بسازیم که تروریزم یک پدیده‌‌است که تنها ضرر آن به افغانستان نمی‌رسد بلکه این خطر وجود دارد که اگر تروریزم رشد کند تمام بشریت از آن متضرر می‌شوند."

آقای محقق همچنان می‌گوید، حکومت افغانستان هر چند برای گفت‌وگو صلح متعهد است اما به گفته وی، در برابر گروه‌های جنگجو از گزینه‌های نظامی استفاده خواهد شد.

در همین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در سرتاسر افغانستان به حالت تهاجمی در آمده‌اند و این نشان می‌دهد که حکومت برای گرفتن انتقام خون سربازان کشته شده، متعهد است.

سخنگوی وزارت افغانستان

​او افزود:

"در تمام افغانستان قوت‌های ما برای سرکوب و نابودی مخالفان مسلح دولت مصروف اند و این برای گرفتن انتقام خون شهدای نیروهای ما است و همچنان برای تأمین صلح و امنیت در کشور."

به گفته آقای وزیری، نیروهای افغان توانسته‌اند به دنبال حمله طالبان تمام بخش‌های ولسوالی اندر ولایت غزنی را از وجود طالبان پاکسازی کنند.

او همچنین می‌افزاید، در این عملیات، نزدیک به ۳۰ مخالف مسلح دولت کشته و زخمی شده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا