الکوزی: پاکستان تعرفه گمرگی را بالای محصولات افغانی افزایش داده‌است

خانجان الکوزی معاون مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از تاریخ ۲۵ میزان به این‌سو حکومت پاکستان بالای ۱۲۰ قلم محصولات صادراتی افغانستان سه برابر تعرفه‌های گمرگی را افزایش داده‌است.

خانجان الکوزی معاون این اتاق امروز شنبه در یک نشست خبری گفت که با حکومت و سفارت پاکستان بخاطر حل این معضل در تماس شده‌اند.

به گفته وی، در پی این اقدام پاکستان، صادرات میوه به پاکستان متوقف شده و اگر این معضل حل نشود، بنادر را بروی اموال پاکستانی نیز مسدود می‌کنند.

وی افزود:

"پاکستان تعرفه گزاف و سرسام آور را بالای محصولات افغانستان وضع کرده که بدبختانه محصولاتی که فصل‌اش است و باید انتقال داده شود تقریباً ۱۲۰ فیصد تعرفه بالای آن محصولات بلند رفته است، از حکومت می‌خواهیم تا این مشکل را حل کند."

به گفته آقای الکوزی افزایش تعرفه ضربه زیادی به تاجران افغان وارد کرده‌است.

این افزایش عمدتاً بالای میوه تازه و خشک، ذغال سنگ، سبزیجات، نباتات طبی سنگ‌های قیمتی و محصولات دیگر وارد شده‌است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که تجارت‌شان با پاکستان کاهش یافته‌است.

بر اساس آمار این اداره، حجم تجارت با پاکستان در سال ۲۰۱۰ حدود ۳ میلیارد دالر اما این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱.۳ میلیارد رسیده‌است.

معلومات این اداره نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۰ هزار کانتینر از بندر کراچی به افغانستان منتقل شده اما در سال ۲۰۱۶ به ۴ هزار تقلیل داشته است.

اما حکومت افغانستان راه‌های بدیل را نیز جستجو کرده‌است از جمله دهلیز هوایی با هند، بندر چابهار، افتتاح خط آهن با چین و موارد دیگر.

مقام‌های این اتاق این اقدام را در عکس‌العمل به افزایش تعرفه‌های گمرگی بالای محصولات وارداتی از جانب افغانستان می‌خوانند.

به گفته آنان، تعرفه‌های گمرگی افغانستان بالای محصولات وارداتی ۵۰ فیصد شده‌است.

اما احمد رشاد پوپل رئیس عمومی گمرگات وزارت مالیه با رد این گفته‌ها می‌گوید که در سال جاری تعرفه گمرگی افغانستان بلند نرفته و از بلند رفتن تعرفه گمرگی از سوی پاکستان رسماً در جریان نیستند.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی از جمله احمد شاه زمان زی می‌گوید که این مشکل همه ساله از سوی پاکستان ایجاد می‌شود و حکومت افغانستان باید یک راه حل دایمی به آن جستجو کند.

وی افزود:

"وزارت تجارت و مالیه افغانستان باید در این زمینه با پاکستان وارد گفت‌وگو شوند تا مشکل تاجران ما حل شود در غیر آن وقتی تعرفه از سوی پاکستان در فصل میوه بلند برده می‌شود باید عمل بالمثل از سوی افغانستان نیز صورت گیرد.

به گفته وی، تجارت نباید متأثر از تنش‌های سیاسی شود، زیرا بیشترین زیان آن به مردم وارد می‌شود.

آقای زمان زی می‌گوید، سازمان اقتصادی ایکو، سازمان تجارت جهانی و سازمان‌های دیگر در این زمینه با حکومت افغانستان همکاری کنند.

نورالله شایان