هشت فعال حقوق بشر پس از سر و صداها در ترکیه رها شدند

هشت فعال حقوق بشر پس از سر و صداها و جنجال‎ها دیروز در ترکیه رها شدند.

یک محکمه شهر استانبول ترکیه دیروز حکم اش در باره رهایی هشت فعال حقوق بشر را معطل قرار داده، آن‎ها را رها کرد که در میان آن‎ها ایدل ایثار مسئول اداره محلی سازمان عفو بین الملل و همچنان یک تبعه جرمنی و یک تبعه سویدنی شامل اند.

این هشت فعال حقوق بشر از جمع یازده فعالی اند که با حکمی تا پانزده سال زندان رو به رو اند.

اعتراض شماری از شهروندان ترکیه

پیتر استوودنر فعال حقوق بشر از جرمنی که با خانم ایدل ایثار مسئول سازمان عفو بین الملل ترکیه پس از رهایی از بازداشت، امروز در یک نشست خبری حضور یافته، به خبرنگاران گفت:

"من کاملاً خرسندم. من باور دارم که به نماینده‎گی از همه صحبت می‎کنم. ما همه به خاطر این رهایی خوشحال هستیم. ما آرزوی برگشت به خانواده، دوستان و نزدیکان خود را، داشتیم. ما همچنان از آنانی که برای رهایی قانونی ما و از آنانی که در سطح دیپلوماتیک مبارزه کردند و کسانی که با ما همدرد بودند، سپاسگذاریم. متشکریم."

این افراد، به اتهام ایجاد هرج و مرج در جامعه و عضویت در سازمان‎های تروریستی مسلح بازداشت شده بودند. اتهاماتی که همه این فعالان آن را رد می‎کنند.

پیش از این، دو متهم دیگر به ضمانت رها شدند.

اما تانیر کلیچ آمر اداره عفو بین الملل ترکیه در یک قضیه جداگانه در شهر ایزمیر تا هنوز در توقیف به سر می‎برد.

پس از کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه بیش از ۵۰ هزار نفر زندانی شدند.

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن می‎گوید، بازداشت این فعالان به غیر از این که به حقوق بشری باور دارند، دیگر دلیل ندارد. همزمان با این برلین هم انتقاد کرده و بازداشت فعالان را کاملاً غیر قابل فهم و پوچ خوانده‎است.

هر چند، از حکم محکمه استانبول مبنی بر رهایی فعالان حقوق بشر ستایش شده، اما همزمان، این چنین قضایا نگرانی‎های بیشتری را روی آزادی بیان در ترکیه مطرح می‎سازد.

به دنبال کودتای ناکام ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی در ترکیه که اعلان حالت اضطرار را در پی داشت و تا هنوز ادامه دارد، آزادی بیان در این کشور نگران کننده خوانده شده‎است.

در ترکیه پس از این کودتا بیش از ۵۰ هزار نفر زندانی شدند و حدود ۱۵۰ هزار دیگر یا از وظایف شان برکنار شده و یا وظایف آن‎ها در حالت تعلیق در آورده شدند.