دید بان حقوق بشر روی وضعیت ازبکستان بطور محتاطانه خوشبینی نشان داده‌است

دید بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ به تغییرات در وضعیت حقوق بشری در یکسال گذشته در ازبکستان به طور محتاطانه ابراز خوشبینی کرده‎است.

دید بان حقوق بشر در گزارشی می‎گوید، در یک سال حکومت جدید ازبکستان بهبود در وضعیت حقوق بشر به میان آمده و از حکومت این کشور خواسته‎است تا این دستاورد‎های را به سوی تغییراتی نهادی و پایدار سوق دهد.

دید بان حقوق بشر در گزارشی که دیروز تحت عنوان "امید محتاطانه برای تغییر در یک سال ریاست جمهوری جدید ازبکستان"، به نشر رسانده می‎نویسد، مقام‎ها در این کشور برخی گام‎های مثبت را در ارتباط به بهبود وضعیت حقوق بشر در جریان یک سال اول ریاست جمهوری شوکت میرضیایف برداشته‎اند.

ازبکستان

گروه دید بان حقوق بشر در این گزارش می‎گوید، تاشکند باید تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر را در عصر جدید سیاسی در کشورهای آسیا میانه، بجا نماید.

هیومن رایس واچ از مقام‎های ازبک خواست تا یک پیام واضح را بفرستند که انتقاد از سیاست‎های حکومت از سوی رسانه‎ها و یا فعالان را، نه تنها که آن را تحمل کنند، بلکه، باید به آن اهمیت قایل شوند.

به دنبال مرگ رئیس جمهور اسلام کریموف، شوکت میرضیایف در سپتمبر سال ۲۰۱۶ میلادی به حیث سرپرست ریاست جمهوری ازبکستان قدرت را به دست گرفت. او برای مدت طولانی در دوران حاکمیت ۲۷ ساله اسلام کریموف صدراعظم ازبکستان بود.

گزارش می‎نویسد، دستور عمل ملی رئیس جمهور برای سال‎های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ که در گفتمان و شعار رسمی به طور منظم نشان داده شده، شامل تعهدات برای بهبود اداره، تقویت حفاظت از بخش آسیب پذیر جامعه، آزادی اقتصادی و همچنان تصویب لوایح جدید برای تقویت سیستم عدلی و قضایی مستقل می‎باشد.

در جریان یک سال ریاست جمهوری شوکت میرضیایف در ازبکستان حداقل ۱۶ زندانی سیاسی آزادی شده، نام هزاران نفر از فهرست سیاه ادارات امنیتی حذف گردیده و گزارش دهی مسئولان ادارات دولتی به مردم افزایش یافته‎است.

اسلام کریموف

این گروه حقوق بشر در ادامه گزارش همچنان گفته که مقام‎های ازبکستان تا هنوز سفارش‎های ادارات سازمان ملل متحد را در ارتباط به بستن زندان جاسلیک برآورده نه ساخته اند.

گفته می‎شود که زندانیان در محبس جاسلیک ازبکستان، شکنجه می‎شوند.

در مقایسه با اداره کریموف، اداره رئیس جمهور شوکت میرضیایف محدودیت‎ها برای گردهمایی مسالمت آمیزی را اندکی رفع کرده‎است.

اما در گزارش آمده که تا هنوز صدای انتقاد حامیان حقوق بشر، خبرنگاران و وکلای مدافع، خفه می‎شوند.

به گفته گزارش دید بان حقوق بشر انترنت در ازبکستان تا هنوز سانسور می‎شود و مردم به تعدادی از صفحه‎های انترنتی به شمول ویب سایت رادیو آزادی دسترسی ندارند.

دید با حقوق بشر می‎گوید، این سازمان فهرست از سفارش‎ها خود را برای ایجاد تغییرات ساختاری پایدار به حکومت ازبکستان ارائه کرده‎است.

گروه هیومن رایتس واچ در این گزارش از حکومت ازبکستان تقاضا کرده‎است که به کار اجباری در سکتور تولیدات نساجی پایان دهد.