تبصره برخی از روزنامه های جهان در مورد سفر رکس تیلرسن به پاکستان

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در مورد اظهارات صدراعظم پاکستان مطلبی را نشر کرده که پس از بازدید وزیر خارجه امریکا از اسلام آباد ابراز کرده‌است.

به نوشته روزنامه، با آن که برخی‌ها سفر چهار ساعته رکس تیلرسن و پیام جدی او به پاکستان را به یک سیلی محکم در گونه اسلام آباد تشبیه کرده‌اند، اما شاهد خاقان عباسی صدراعظم این‌کشور دید متفاوت به این سفر داشته و به روز پنجشنبه در یک مصاحبه خود گفته که سفر رکس تیلرسن به کشورش کمک کرد تا امریکا از دیدگاه پاکستان قدردانی کند.

واشنگتن پُست نوشته است، روابط میان اسلام آباد و واشنگتن دو متحد دیرینه در ماه‌های اخیر در پایین ترین سطح آن قرار گرفته است.

ایالات متحده امریکا با نشر استراتژی جدید اش برای افغانستان و جنوب آسیا پاکستان را به فراهم کردن پناهگاه‌های امن به گروه‌های شورشی مسلح مخالف دولت افغانستان متهم کرد، همزمان پاکستان نه تنها این اتهامات را رد کرد، بلکه افغانستان و هند را به عنوان تهدید برای امنیت خود خواند.

واشنگتن پُست در ادامه به نقل از شاهد خاقان عباسی نوشته که گفته است: "اگر آن‌ها نمی‌خواهند باور کنند در مورد آن چیزی کرده نمی‌توانیم اما حقیقت همین است که پاکستان مشکل افغانستان نبوده بلکه افغانستان مشکل پاکستان است."

آقای عباسی گفته است، اشتباه امریکاست که با پاکستان در یک سطح مختلف برخورد می‌کند در حالی که پاکستان و امریکا در یک میز قرار دارند.

کریسچن ساینس مانیتور

مسئولیت بیشترین حملات که مسلمانان شیعه را در افغانستان هدف قرار داده‌اند، گروه داعش به عهده گرفته‌است.

با اشاره به این موضوع روزنامه کریسچن ساینس مانیتور به نقل از مایکل کوگلمن پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی ویلسن در واشنگتن نوشته است که افغانستان عمدتاً از خشونت‌های فرقه‌یی دور مانده است اما گروه داعش در تلاش است تا این خشونت‌ها را دامن بزند.

روزنامه نوشته است، این تلاش داعش یک انکشاف غم انگیز در کشوری است که اشغال شوروی، جنگ‌های داخلی را پشت سر گذشتانده و از شانزده سال بدین‌سو درگیر حملات طالبان مسلح است.

به نوشته کریسچن ساینس مانیتور، مردم عام افغانستان بهای سنگین را برای جنگ جاری در کشور شان پرداخته اند.

روزنامه به ارقام نشر شده از سوی سازمان ملل متحد اشاره کرده‌است که شمار تلفات غیر نظامیان را در ۹ ماه سال جاری میلادی ۸ هزار و ۱۹ تن خوانده‎است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، مسئول ۶۰ درصد تلفات غیر نظامیان در افغانستان شورشیان مسلح اند.

کریسچن ساینس مانیتور در ادامه نوشته است که پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، ایالات متحده بمباردمان هوایی علیه شورشیان را در آن کشور افزایش داده‎است، تنها در ماه سپتمبر ۷۵۱ بمب و راکت را بالای شورشیان مسلح پرتاب کرده است که بلندترین ارقام پس از ماه اکتوبر سال ۲۰۱۰ میلادی است.

کیت کلارک مسئول شبکه تحلیلگران افغانستان به روزنامه گفته است با آن که حملات گروه داعش ادامه خواهند یافت اما افغان‎ها در برابر تلاش‎های گروه داعش برای بروز خشونت‎های فرقه‎یی به مقاومت شان ادامه خواهند داد.