رئیس شورای عالی صلح افغانستان به زودی به اندونیزیا سفر می‌کند

وزیر خارجه افغانستان می‌گوید که اندونیزیا تعهد همکاری و ایجاد روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف را به وی داده‌است.

مقامات افغان سفر وزیر خارجه اندونیزیا را به کابل آغاز خوبی برای ایجاد روابط دوستانه با افغانستان می‌دانند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان می‌گوید که با همتای اندونیزیایی‌اش روی روابط و همکاری‌های دو جانبه میان کابل و جاکارتا گفت‌وگوی مفصل داشته‌است.

آقای ربانی روز دوشنبه با رتنومار سودی وزیر خارجه اندونیزیا در یک نشست مشترک خبری گفت که اندونیزیا علاقه‌مند است تا در بخش صلح، تجارت، ایجاد روابط میان مردم و عالمان و اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان همکاری کند.

وزیر خارجه افغانستان با همتایی اندونیزیایی‌اش

او گفت:

"ملاقات که با خانم مارسودی داشتم ما روی همکاری‌های افغانستان و اندونیزیا گفت‌وگوهای مفصل و موافقه مفید داشتیم یکی از موارد عمده بحث ما روی کمک و حمایت اندونیزیا از پروسه صلح بود همچنان روی گسترش روابط تجارتی نیز موافقه کردیم."

وزیر خارجه اندونیزیا به دعوت حکومت افغانستان به‎خاطر بحث و گفت‌وگو روی روابط و موضوعات دو جانبه روز دوشنبه در سفر یک روزه وارد کابل گردید.

پس از نزدیک به ۵۷ سال این اولین سفر مقام بلند پایه اندونیزیا به کابل می‌باشد.

محمد اشرف غنی در ماه اپریل سال جاری به‌خاطر آغاز دوباره روابط میان افغانستان و اندونیزیا به آن کشور سفر کرده بود.

آقای غنی روز دوشنبه در ملاقات با وزیر خارجه اندونیزیا، نقش آن‌کشور را در بخش صلح، اقتصاد، ضرورت‌ها و ایجاد روابط میان عالمان دو کشور مهم خواند.

آقای غنی درین ملاقات که در ارگ صورت گرفت از وزیر خارجه اندونیزیا خواست تا تجار و سرمایه داران کشورش را برای سرمایه گذاری در افغانستان تشویق نماید.

در عین حال رئیس جمهور غنی گفته‌است که ما علاقه‌مند استیم از تجارب مثبت اندونیزیا در بخش صلح استفاده کنیم.

انتظار می‌رود رئیس شورای عالی صلح افغانستان به همین منظور به زودی سفری به اندونیزیا داشته باشد.

رتنو مارسودی وزیر خارجه اندونیزیا در نشست خبری مشترک با صلاح الدین ربانی تأکید کرد که کشورش علاقه‌مند روابط در بخش‌های مختلف با افغانستان می‌باشد.

خانم مارسودی گفت، اندونیزیا در تلاش گسترش این روابط است و به زودی وزیر تجارت و صنایع آن کشور به همین هدف سفری به کابل خواهد داشت.

وزیر خارجه اندونیزیا

او افزود:

"میان دو کشور موضوعات شناخته شده وجود دارد که به روابط دو جانبه جهت داده است، من از چند آن یاد آوری می‌کنم، حکومت و کمپنی‌های اندونیزیا در بخش اقتصاد آماده‌است تا پروژه‌های مختلف را در افغانستان تطبیق نماید و در کنار آن کار در بخش‌های اجتماعی و بخش‌های دیگر می‌باشد."

به باور کارشناسان، روابط افغانستان با اندونیزیا که از کشورهای با نفوذ اسلامی و دارای تجارت در جهان می‌باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

حکمیت الله احسان یکی از این کارشناسان می‌گوید که افغانستان باید برای آغاز عملی همکاری میان دو کشور تعهدات این سفر را تعقیب نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده