منابع: والی بلخ به‌زودی یا استعفا می‌دهد و یا هم برکنار خواهد شد

عطا محمد نور والی بلخ

برخی منابع حکومتی به رادیو آزادی گفته‌اند، ممکن به زودی در باره سرنوشت عطا محمد نور والی بلخ، تصمیم گرفته شود.

این منبع که نخواست از وی نام گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی گفت، در باره جانشین آقای نور، با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه صحبت شده‌است.

از سوی دیگر یک منبع دیگر حکومتی در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده‌است که ممکن در آیندۀ نزدیک آقای نور یا استعفا دهد و یا این‌که برکنار خواهد شد.

منبع هرچند از افشای نامش خودداری کرد، اما گفت هیئتی از جانب ریاست اجرائیه به بلخ رفته تا در باره آماده شدن عطا محمد نور برای آمدن تغییر در کرسی این ولایت، صحبت کند.

تلاش‌های ما برای گرفتن نظر عطا محمد نور بی‌نتیجه ماند، اما ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی در صحبت با رادیو آزادی، ادعا ها مبنی بر برکناری عطا محمد نور و آمدن هیئت ریاست اجرائیه به بلخ را رد کرد.

در این باره تا هنوز ریاست اجرائیه ابراز نظر نکرده‌است، اما یک منبع دیگر در حکومت می‌گوید این هیئت از ریاست اجرائیه نه بلکه از سوی حزب جمعیت اسلامی به بلخ رفته‌است.

عبدالشکور واقف حکیمی سخنگوی جمعیت اسلامی در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که هیئتی به نمایندگی از شورای رهبری این جمعیت با عطا محمد نور رئیس اجرائیوی جمعیت و والی بلخ، دیدار کرده است.

حکیمی می افزاید، بحث‌های در باره این‌که آقای نور در آینده چی نقشی را بازی کند صورت گرفته، اما به گفته وی این بحث‌ها تا حال نهایی نشده است.

از حکیمی پرسیدم که آیا در باره استعفا و یا برکناری عطا محمد نور هم بحث شده یا نه؟ وی گفت:

"بحث برکناری نه، بحث بر سر این صورت گرفته که چگونه آقای نور در آینده چه نقشی را بازی کند و اکنون چه تصامیم گرفته شود."

عطا محمد نور از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ والی بلخ بود و در این سال با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان او را به‌عنوان سرپرست تعیین کرد.

اما در ماه فبروری سال روان میلادی، آقای نور بار دیگر بر اساس حکم رئیس جمهور به عنوان والی بلخ تعیین شد.

آقای نور در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ از عبدالله عبدالله رقیب محمد اشرف غنی حمایت کرد.

اما او اخیراً انتقاد‌های تندی از حکومت وحدت ملی داشته‌است.

گزارش: نصرت پارسا