دانشیار: کشورهای منطقه به راه امن ترانزیت مواد مخدر افغانستان مبدل شده‌اند

هم زمان با آغاز فصل تازه کشت کوکنار در افغانستان، وزارت مبارزه علیه مواد مخدر بر مبارزه با عوامل داخلی و خارجی آن تأکید می‌کند.

در حال که فصل تازه کشت کوکنار در جنوب و شرق کشور آغاز شده و دهاقین مناطق نا امن این ولایات از همین اکنون آماده‌گی‌ها برای کشت کوکنار را آغاز کرده‌اند، وزارت مبارزه علیه مواد مخدر از تلاش‌های دولت افغانستان برای جلوگیری و کاهش کشت کوکنار در فصل آینده خبر می‌دهد.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، به اساس ارزیابی‌های ابتدایی دولت افغانستان، در سال روان سطح کشت کوکنار بار دیگر بلند بود و وی عوامل داخلی و خارجی را از دلایل افزایش این کشت می‌داند.

"در سال روان سطح کشت کوکنار بار دیگر بلند بود."

آقای دانشیار می‌گوید، نا امنی عامل عمده داخلی افزایش کشت کوکنار بوده و تقاضای بلند در مارکیت‌های جهان و تسهیلات ترانزیتی از طریق کشورهای همسایه عامل افزایش کشت کوکنار در افغانستان می‌باشد.

او افزود:

"برجسته ترین عامل کشت در داخل افغانستان، سقف بلند نا امنی ها و فعالیت تروریزم است. کشورهای منطقه به راه امن ترانزیت مواد مخدر افغانستان تبدیل شده و مواد مخدر به شکل پیچیده و شبکه‌ای توسط مافیایی بین المللی به مارکیت‌های بین المللی انتقال پیدا می‌کند. ما در بخش مبارزه علیه مواد مخدر تمرکز بیشتر روی وقایه داریم، هم در بخش جلوگیری از اعتیاد و هم مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر."

آقای دانشیار می‌گوید، آنان انتظار دارند که با تصویب و توشیح تعدیلات پیشنهادی در قانون مبارزه علیه مواد مخدر، این تعدیلات در بخش اجرأت بیشتر قانونی جهت مبارزه مؤثر با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز کمک خواهد کرد.

این در حال است که در یک مقاله تازه روزنامه نیویارک تایمز آمده‌است که افغانستان (۸۵) درصد تریاک جهان را تولید می‌کند و نصف تریاک کشت شده در افغانستان نیز در داخل این کشور پروسس می‌گردد.

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید، این وزارت می‌خواهد که با اجرای برنامه چهار مرحله یی تمایل دهاقین به کشت کوکنار را کمتر سازد.

صبور شیرزاد مسئول برنامه معیشیت بدیل وزارت زراعت در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"یک بخش آن آگاهی دادن به دهاقین است که به کشت کوکنار مبادرت نه ورزند. معرفی نباتات با ارزش، مفید و قیمتی است، ایجاد کانال‌های آبیاری است، دادن آموزش‌ها و سامان آلات میکانیزه زراعتی و شامل ساختن برنامه مبارزه با مواد مخدر در پروژه‌های وزارت زراعت است. ما اهداف مبارزه علیه مواد مخدر را در این پروژه شامل می‌سازیم، تا پروژه‌‌های که تطبیق می‌شود، یک هدف آن مبارزه علیه مواد مخدر باشد."

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه از حکومت افغانستان می‌خواهد که پیش از آغاز فصل تازه کشت کوکنار، در رابطه به اضرار مواد مخدر و قاطعیت حکومت برای تخریب مزارع کوکنار به دهاقین آگاهی دهد، تا از یک سو دهاقین از همین اکنون دست به کشت قانونی بزنند و از سوی دیگر از مصارف هنگفت دولتی در بخش تخریب این مزارع و مبارزه با قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود.

هاشم الکوزی عضو مشرانو جرگه افغانستان

او افزود:

"ما از حکومت وحدت ملی می‌خواهیم که قبلاً باید به دهاقین آگاهی داده شود. از سازمان ناتو و کشورهای کمک کننده باید تقاضای کمک شود. برای این کشت نا پسند باید یک بدیل پیدا شود و اقلام زراعتی دهاقین باید با قیمت بلند از آنان خریداری شود و به دهاقین فهمانده شود که آنان کوکنار کشت نکنند و دولت برای شان بدیل آن را خواهد داد."

آقای الکوزی با توجه به در آمد هنگفت مالی طالبان از درک مواد مخدر و فشارهای این گروه بر دهاقین جهت دوام کشت کوکنار می‌گوید، حکومت باید تلاش کند تا با تصرف مناطق نا امن کشور، کنترول طالبان بر این مناطق را کمتر ساخته و از این طریق عوامل داخلی افزایش کشت کوکنار را از بین ببرد.