تبصره روزنامه‌های چاپ کابل روی بندر چابهار و ارزش آن برای افغانستان

رسیدن نخستین محموله گندم کمک شده هند از طریق بندر چابهار به افغانستان از مهمترین عناوین روزنامه‎های چاپ امروز کابل است.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مطلبی نوشته که نخستین محموله گندم کمک شده هند با افغانستان که پانزده هزار تن است از راه بندر چها بهار به ولایت نیمروز رسید.

نویسنده مطلب به نقل از مقامات افغان نوشته که

استفاده از بندر چابهار ایران فصل جدید از همکاری‎ها میان افغانستان، هند، ایران و کشورهای منطقه است.

در مطلب آمده که نصیر احمد درانی سرپرست وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان گفته‎است که این گندم در سه ولایت افغانستان ذخیره خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی به نقل از مقامات افغان نوشته که استفاده از بندر چابهار برای افغانستان از اهمیت خاص برخوردار بوده و کمک گندم از سوی هند با این کشور نیز بسیار ارزشمند است.

نویسنده مطلب اظهارات سفیر ایران در افغانستان را نیز به نشر رسانده که گفته‎است، کشورش حاضر است که از طریق همه بندرهایش با این کشور همکاری کرده و برای افغانستان سهولت ایجاد کند.

در مطلب آمده‎است که سفیر هند برای افغانستان نیز دیروز در نیمروز گفت که آنان سعی می‎کند تا به محدویت‎های تجارتی و اقتصادی نقطه پایان گذاشته شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط نیز به همین موضوع پرداخته و گفته‎است که استفاده از بندر چابهار برای اسلام آباد نشان داد که افغانستان حالا از نظر تجارتی وابسته به پاکستان نمی‎باشد.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته که پاکستان سالیان متمادی سعی کرد تا افغانستان را از لحاظ تجارتی و اقتصادی وابسته به خود بسازد و از این طریق همواره این کشور را زیر فشار نگهدارد.

اما سرمقاله نویس نوشته‎است که افغانستان حالا روابط گسترده تجارتی و اقتصادی دارد و بدون پاکستان از راه‎های دیگر نیز می‎تواند با کشورهای منطقه و جهان داد و ستد داشته باشد.

سرمقاله نویس می‎گوید که افغانستان بالآخره توانست، اتکای تجارتی اش بر پاکستان را بسیار کاهش دهد اما به نوشته سرمقاله نویس با استفاده افغانستان از بندر چابهار پاکستان از لحاظ اقتصادی بسیار متضرر گردید.