نیویارک تایمز: سه و نیم میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند

  • کارنگی

مرکز تحقیقاتی کارنگی یک پژوهش را در مورد مأموریت ناتو در افغانستان نشر کرده‎است.

در نشریه بخش اروپایی کارنیگی از برخی محققان پرسیده شده که آیا ناتو در افغانستان گیر مانده‎است یا نه؟

نشریه به نقل از فرانسز زی براون یک همکار بخش صلح در مؤسسه کارنگی نوشته که ناتو در افغانستان گیر مانده و برای بیرون شدن تنها راه سیاسی دارد.

به تحلیل فرانسز براون، دو هدف اصلی ناتو یعنی مبارزه با تروریزم و هموار شدن بحران پناه‌جویان، به یک افغانستان با ثبات مرتبط است.

در مقاله بخش اروپای کارنگی از فریسر کامیرون رئیس مرکز یورو ایشیای این نهاد هم پرسش‎های مطرح شده‎است.

کامیرون می‎گوید ناتو از سال‎ها در افغانستان گیر مانده‎است.

وی همچنان افزوده که ناتو و امریکا باید از تاریخ پند می‎گرفتند.

فریسر کامیرون رئیس مرکز یورو ایشیای کارنگی در ادامه گفته‎است که ناتو برای انسجام راهبرد و حضور نظامی‌اش، بدون حمایت مردمی در افغانستان گیر مانده‎است.

نشریۀ کارنگی در اروپا در حالی به نقل از برخی کارشناسان، ناتو را در افغانستان گیر مانده عنوان کرده که وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، هفته گذشته روی اعزام سه هزار سرباز تازه‌نفس به افغانستان توافق کردند.

ناتو همچنان به هر گونه همکاری با افغانستان، تعهد و اطمینان تازه داده‎است.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به وضعیت دختران افغان، پانزده سال پس از سقوط رژیم طالبان تمرکز کرده‎است.

روزنامه مقاله هیدر بار یک محقق ارشد دیده‌بان حقوق بشر را نشر کرده که زنده‎گی دختران افغان را به تصویر کشیده‎است.

وی با همکارانش ۲۴۹ مصاحبه را با دختران در افغانستان انجام داده‎اند که در آن‎ها بیشتر به وضعیت معارف دختران تمرکز شده‎است.

روزنامه نیویارک تایمز می‎نویسد، بر اساس آماری که حکومت افغانستان نشر کرده، سه و نیم میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند که ۸۵ درصد شان دختران استند.

به نوشته این محقق ارشد دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، اکثریت از دختران برای درس خواندن در افغانستان مبارزه می‎کنند و در عین حال، خانواده‎های هم استند که به‌خاطر تحصیل و مکتب دختران‌شان، به شهرها می‎کوچند و یا این دختران را برای درس خواندن نزد اقارب‌شان، در نزدیک مکتب‎ها می‎فرستند.

روزنامه نیویارک تایمز این نکته را هم به نقل از خانم هیدر بار نوشته که دو سوم دختران بین سن دوازده تا پانزده سال به ترک مکتب‎های شان مجبور می‎شوند و تنها ۳۷ درصد از دختران نوجوان توانایی خواندن را دارند، در حالی‎که در میان پسرهای نوجوان، این ارقام به ۶۶ درصد می‎رسد.