واشنگتن پست: برخی سران افغان از حملات هوایی امریکا در هلمند، انتقاد کردند

Your browser doesn’t support HTML5

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی

  • واشنگتن پست

روزنامه امریکایی واشنگتن پست، در شماره اخیرش نوشته‌است شماری از سران افغان از حملات هوایی امریکا که لابراتوارهای مواد مخدر طالبان را در ولایت هلمند هدف قرار داد، انتقاد کردند.

به نوشته روزنامه برخی از وکیلان و نمایندهای ولایت هلمند به خاطری با دید منتقدانه به این رویداد دیده‎اند که به استدلال‌شان، شاید در این‌گونه حملات به غیر نظامیان آسیب وارد شود.

شمار دیگر کاملاً وقوع چنین اقدام‎ها از سوی امریکا را رد کرده‎اند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان روز دوشنبه اعلان کرد که طیاره‎های امریکایی، چند لابراتوار مواد مخدر را در ولایت هلمند هدف گرفته و نابود کرده‎اند.

واشنگتن پست می‎نویسد شماری از رهبران و بزرگان در هلمند به این باور اند که ایالات متحده باید تلاش‌هایش را به مناطق مرزی افغانستان با ایران و پاکستان که راه‎های قاچاق بین‌المللی مواد مخدر به‌شمار می‎روند، متمرکز سازد.

آن‎ها گفته‎اند به صورت خاص باید منطقه برامچه هدف قرار گیرد.

روزنامه واشنگتن پست در اخیر این مقاله به نقل از سازمان ملل‌متحد می‎نویسد یکی از عوامل مهم که باعث اعلان استراتژی نو امریکا برای افغانستان و منطقه شد، همین است که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر امسال در افغانستان خیلی افزایش یافته و از آغاز سال بیش از ۹ هزار تن مواد نشه‌آور در این کشور تولید شده‎اند، چیزی که به باور روزنامه، مهم‌ترین تمویل کننده طالبان است.

  • ستراتفور

نشریه امریکایی ستراتفور در مورد جنگ افغانستان مطلب تحلیلی را نشر کرده‎است.

این مطلب را فیصل پرویز یک محقق جنوب آسیا نوشته که به خواست امریکا از پاکستان در مورد حل بحران افغانستان می‎چرخد.

در مقاله آمده‎است با توجه به قضیه پیدا و کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در پاکستان، بدون شک امریکا این را دریافت که اردوی پاکستان با شورشیان مسلح ارتباط دارد.

نویسنده مقاله نشریه ستراتفور همچنان می‎گوید امریکا در مقایسه با تمامی کشورهای جهان، اردوی نیرومند دارد، اما باز هم نتوانسته تا اردوی پاکستان را به این مجبور سازد که روابط با طالبان مسلح را قطع کند.

نشریه همچنان گفته که پاکستان از ایجادش تا اکنون جنگ نیابتی را پیش برده‎است.

در نخست از مجاهدین افغان حمایت کرد و سپس حامی طالبان مسلح شد و به این کار تا هنوز ادامه داده‎است.

نشریه ستراتفور یک برنامه مشترک جیوپولیتیک و استخبارات امریکا است.

این نشریه به نقل از فیصل پرویز نویسنده مقاله می‎نویسد پاکستان برای بقایش در گذشته هم سابقه جنگ نیابتی و حمایت از گروه‎های مسلح را داشته‎است.