نمایشگاه نقاشی دختران معلول در هرات برگزار شد

سه دختر جوان که دو تن از آنان معلول هستند امروز نمایشگاه نقاشی را به‌مناسبت روز جهانی محو خشونت در برابر زنان در ولایت هرات برگزار کرده‌اند.

سویتا درانی برگزار کننده این نمایشگاه خوشبین است که ا ین حرکت می‌تواند آگاهی مردم را نسبت به زنده‌گی زنان بالا ببرد.

او می‌گوید که این تابلوها بیشتر مشکلات زنده‌گی زنان در افغانستان را به تصویر کشیده‌است.

او افزود:

"پنجاه اثر از سه دختر خانم در این نمایشگاه به نمایش گذاشتیم که بیست اثر آن از یک دختر خانم است که دارای معلولیت است و همراهی پاهایش نقاشی می‌کند و نقاشی‌هایش بیشتر از اجتماع امروز ما حرف می‌زند، حالت و وضعیت که خودش دارد نقاشی‌هایش نیز وضعیت خودش را حکایت می‌کند."

دخترانی که این آثار نقاشی تهیه کرده اند می‌گویند تلاش کرده‌اند تا خشونت و ظلم در برابر زنان را در قالب این اثار به نمایش بگذارند.

لیلا یکی این سه دختر نقاش خوشبین است که تداوم این‌گونه برنامه‌ها می‌تواند خشونت علیه زنان در افغانستان را کاهش دهند.

او افزود:

"ما کارهای را روی دست گرفتیم که بیشتر همان خشونت و ظلمی که در حق خانم‌ها صورت گرفته‌است به نمایش گذاشته‌ایم، ده تابلوی نقاشی تنها از خودم درین نمایشگاه گذاشته شده‌است."

در همین حال کارشناسان امور در هرات ارائه مشکلات زنان از طریق هنر را بسیار مهم می‌خوانند.

عبدالناصر سوابی استاد پوهنحی هنرهای پوهنتون هرات می‌گوید برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در محو خشونت علیه زنان در افغانستان موثر واقع شود.

برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در محو خشونت علیه زنان در افغانستان موثر واقع شود.

او افزود:

"این تابلوها در سهم خود می‌تواند تعدادی را تحت تاثیر قرار دهد و حد اقل کاری که می‌تواند تعدادی را امیددارند به این‌که چه ظلمی را روا می‌دارند، در حالی‌که به او متوجه نیستند. ما خیلی از مسایل را وقتی می‌بینیم که انسان‌ها انجام می‌دهند وقتی بازگو می‌کنیم که تو چه اشتباه را میکنی او وقت متوجه می‌شود."

این نمایشگاه به مدت دو روز به روی علاقه‌مندان باز می‌باشد.

برگزار کننده‌های این نمایشگاه می‌گویند در این‌جا آثار دختران هنرمندی به دید گذاشته شده که محروم هستند و تاکنون از دید همه پنهان بوده اند.

آنان می‌گویند درنظر دارند تا از این طریق آنان را کمک کنند و در پهلوی آن بتوانند آثارهای هنری شان را معرفی و به‌فروش برسانند.

گزارش: شاهپور صابر