حدود نیم میلیون بیجا شده و عودت کننده نیاز به کمک دارند

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین و وزارت مهاجرین افغانستان می‌گویند، حدود نیم میلیون بیجا شده و عودت کننده در فصل سرما در این کشور به کمک‌های جدی نیاز دارند.

فرا رسیدن فصل سرما و وضعیت وخیم بی‌جا شده‌ها وزارت مهاجرین و عودت کننده‌ها و کمیشنری عالی سازمان ملل سخت را نگران ساخته‌است.

بررسی‌های وزارت مهاجرین افغانستان و اداره عالی سازمان ملل در امور مهاجرین نشان می‌دهد که حدود نیم میلیون بیجا شده در فصل سرما شدیداً به کمک نیاز دارند.

فتیحه عبدالله نماینده این اداره روز یکشنبه «۵ قوس ۱۳۹۶» در مراسم توزیع کمک به برخی از خانواده‌های بی‌بضاعت در کابل از نهاد‌های کمک کننده خواست تا در این زمینه همکاری نمایند.

او افزود:

"یو ان اچ سی آر خیمه و مواد دیگر را کمک می‌کند اما در این بخش کمک‌های سازمان‌های جهانی نیز مهم است ما به همکاری‌های خود با حکومت افغانستان متعهد هستیم و از دیگر ادارات کمک کننده نیز سپاسگزاری می‌نمایم."

سازمان ملل در همکاری با حکومت افغانستان روند توزیع کمک برای حدود سه صد هزار بیجا شده و برگشت کننده را از ماه گذشته در برخی ولایات آسیب پذیر آغاز کرده‌است.

آنان روز یکشنبه در کابل نیز این برنامه را آغاز کردند که به اساس معلومات "یو ان اچ سی آر" در این روند ده هزار خانواده از این کمک‌ها مستفید می‌شوند.

در هر بسته کمکی برای هر خانواده دو صد دالر، کمبل و برخی وسایل زمستانی در نظر گرفته شده‌است.

  • اما آیا این مواد برای بیجا شده‌ها کافی می‌باشد؟

دو تن از بیجاشده‌ها که برای گرفتن این کمک‌ها آمده اند در صحبت با رادیو آزادی گفتند، این کمک برای‌شان بسنده نمی‌باشد.

او افزود:

"ما نیاز به کمک‌های بیشتر داریم این کمک نیاز‌های ما را تکمیل نمی‌کند چون هوا بسیار سرد است."

"ما برای زمستان چیزی نداریم در خیمه هستیم هوا سرد است کمک‌ها کافی نیست اما یک اندازه خوب است که کمی چوب بگیریم."

از سوی هم وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، بیشتر از یک میلیون تن در این‌کشور از خانه‌هایشان بیجا شده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی در صحبت با رادیو آزادی گفت، نزدیک به هشتاد هزار خانواده بیجا شده و عودت کننده در افغانستان به کمک نیاز دارند.

نزدیک به هشتاد هزار خانواده بیجا شده و عودت کننده در افغانستان به کمک نیاز دارند.

او افزود:

"مجموعاً در سراسر افغانستان ۷۸ هزار فامیل در ۳۴ ولایت شناسایی شده‌اند که تعداد افراد‌شان بیشتر از نیم میلیون می‌باشد امروز توزیع کمک از کابل آغاز شد و حدود یکماه پیش در بعضی ولایات دیگر آغاز شده‌است."

آقای بلخی می‌گوید، "یو ان اچ سی آر" به‌خاطر کمک برای حدود سه صد هزار تن و حکومت افغانستان برای نزدیک به دو صد هزار تن کمک تهیه کرده‌است.

وی می‌گوید، این خانواده‌ها به اساس ارزیابی دقیق شناسایی شده و این کمک‌ها تنها به افراد نیازمند توزیع می‌شود.

گزارش: فرشته ندا