روزنامه‎های دولتی در مورد اظهارات محمد محقق سکوت اختیار نموده‎اند

روزنامه‎های غیر دولتی چاپ امروز کابل بیشتر روی اظهارات محمد محقق معاون ریاست اجرائیه حکومت افغانستان تبصره نموده‎اند، اما روزنامه‎های دولتی به مانند خود دولت در این مورد سکوت اختیار نموده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب روی این موضوع تبصره نموده و واکنش شورای ملی افغانستان را مورد تمرکز قرار داده‎است و گفته شده که عکس‌العمل شورا در مورد اظهارت محمد محقق در رابطه حضور افغانان در جنگ سوریه و تقدیر آز انان، بسیار تند بوده‎است.

در مطلب نوشته که شورای ملی اظهارات محمد محقق را خلاف سیاست خارجی و منافع ملی افغانستان دانسته و خواهان تحقیقات جدی در این رابطه شده‎اند.

در ادامه مطلب از قول رئیس مشرانو جرگه و معاون ولسی جرگه نوشته شده که هیچ‌کس حق ندارد که در خارج از افغانستان برخلاف منافع ملی و در تضاد با سیاست خارجی اظهارات نماید.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم در رابطه به اظهارات محمد محقق، واکنش شورای ملی را گرفته و نوشته‎است که هر دو اتاق شورای ملی افغانستان اظهارات محمد محقق را در تضاد با منافع ملی می‎دانند.

در مطلب تحلیلی جداگانه سؤالات را در رابطه به اظهارات محقق مطرح نموده‎است و با اشاره به حملات داعش بالای مراکز شیعه و شیعیان در افغانستان نوشته‎است که این نوع اظهارات شاید زمینه‌ساز حملات بیشتر بالای شیعیان شود.

روزنامه، جنگ سوریه را جنگ میان قدرت‎های بزرگ و کشورهای منطقه می‎داند و به بی‌طرفی افغانستان تأکید می‎نماید.

در مطلب از حکومت افغانستان خواسته شده تا در مورد اظهارات محمد محقق بی‌پروایی نکند و باید از وی سؤال صورت بیگیرد که با کدام صلاحیت خلاف سیاست خارجی افغانستان صحبت می‎نماید.

  • مسیر

روزنامه مسیر در صفحه نخست‌اش تصویر که محمد محقق یا مقامات ایرانی دیده می‎شود، چاپ نموده و در بالای تصویر با حروف درشت نوشته‎است که اظهارات محقق خلاف منافع ملی و به نفع داعش می‎باشد.

در ادامه نوشته شده که محقق با این اظهاراتش جنگ داعش را در افغانستان توجیه می‎کند و همچنان به باور نویسنده این معنی را تداعی می‎کند که افغانان در جنگ سوریه با تائید ایشان اشتراک داشتند.

و به باور نویسنده خاموشی حکومت این معنی را می‎رساند که داعش به افغانستان بیاید و در این‌جا ایجاد وحشت نماید.

در ادامه نوشته که موضوع محقق واضح شد حالا باید موقف حکومت نیز روشن شود.

  • هیرت آف ایشیا

روزنامه هیرت آف ایشیا که به زبان انگلیسی چاپ می‎شود، روی این موضوع تبصره نموده و نوشته که محقق پیروزی فاطمیون را مورد تقدیر قرار داده‎است.

در مطلب روی واکنش‎ها در این رابطه نیر اشاره نموده و گفته شده که در صفحات اجتماعی روی اظهارات محقق بحث‎های جدی و گرم جریان دارد.

و دو عکس‌العمل را گرفته یکی این‎که محقق با اظهارات‌اش حضور افغانان را د ر جنگ سوریه تائید نموده‎است، دوم این‎که تهداب یک جنگ نیابتی را در افغانستان گذاشته‎است.