سعد حریری: اگر گروه حزب‌الله بی‌طرفی لبنان را نپذیرد، استعفا خواهم کرد

سعد حریری صدراعظم لبنان هشدار داده‎است که اگر گروه شیعه حزب‌الله متحد ایران پالیسی بی‌طرفی لبنان را نپذیرفته و از دخالت در تشنج‎های منطقوی خود را دور نسازد، از کارش استعفا خواهد داد.

حریری که به تاریخ چهارم نوامبر از ریاض اعلان استعفا کرد و استعفایش از سوی احزاب لبنان قبول نشد، پذیرفت که دوباره به لبنان بر می‎گردد، ولی وی حال در مصاحبه با یک تلویزیون فرانسه گفته‎است، نمی‎خواهد یک بخش از ائتلاف بر سر اقتدار کشورش، در امور دیگران مداخله کند.

حزب‌الله که بخشی از ائتلاف بر سر اقتدار لبنان است از چندین سال به این طرف آشکارا در کنار بشار اسد رئیس جمهور سوریه علیه ملیشه‎های سنی این کشور جنگیده‎است و در این اواخر جنگجویانی را برای مبارزه علیه داعش به عراق فرستاده‎است.

لبنان

سلطنت‎های خلیج نیز حزب‌الله را متهم به حمایت از حوثی‎های شیعه در یمن و ملیشه‎های شیعه در بحرین می‎کنند، اتهاماتی که حزب‌الله آن را رد می‎کند.

سعد حریری دیروز در مصاحبه با سی نیوز فرانسه گفت:

"من نمی‎خواهم بخشی از حکومتم در امور کشورهای عرب علیه کشورهای دیگر عربی مداخله کند."

او افزود:

"من منتظر بی‌طرفی هستم که ما روی آن در آغاز ایجاد حکومت ائتلافی در لبنان توافق کردیم، کسی نمی‎تواند یک چیز بگوید و چیز دیگر کند."

حریری گفت آماده‎است به‌حیث صدراعظم لبنان باقی بماند به شرطی‎که حزب‌الله بی‌طرف باشد، در غیر صورت کنار خواهد رفت.

  • مشکل اصلی چی وقت آغاز شد و اوضاع سیاسی لبنان چرا متشنج شده‎است؟

سعد حریری به تاریخ ۴م نوامبر در یک سخنرانی تلویزیونی از ریاض مردم لبنان را زمانی شوک زده ساخت که به‌طور ناگهانی اعلان کرد، استعفا می‎کند.

ولی رهبران دیگر سیاسی در لبنان از قبول استعفای وی خودداری کردند و بعداً حریری توافق کرد که به لبنان برگردد و با احزاب برای یک تغییر مذاکره کند.

ایران از سال‎ها به این طرف رژیم بشار اسد و حوثی‎های یمن را حمایت کرده ولی از تجهیز آن‎ها منکر است.

حریری به تلوزیون فرانسه گفت، لبنان نمی‎تواند مشکل حضور حزب‌الله را که به‌خاطر ایران در سوریه، عراق و هر جای دیگر است، حل کند.

حریری افزود:

"مداخله ایران مارا متأثر می‎سازد، اگر خواهان یک پالیسی سازنده و خوب برای منطقه هستیم باید در امور کسی مداخله نکنیم، به یک حل سیاسی منطقوی نیاز است."

ایران از سال‎ها به این طرف رژیم بشار اسد و حوثی‎های یمن را حمایت کرده، ولی از تجهیز آن‎ها منکر است.

عربستان سعودی رقیب عمده منطقوی ایران از گروه‎های سنی در سوریه و یمن حمایت می‎کند.