دنیا: عضویت معاون دوم ریاست اجرائیه در شورای امنیت ملی تعلیق گردید

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره‎های خود را به تعلیق عضویت محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه از شورای امنیت ملی و دادن رأی اعتماد به ۱۱ نامزد وزیر اختصاص داده‎اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا به نقل از منابع باوری در مطلبی نوشته‎است که عضویت معاون دوم ریاست اجرائیه در شورای امنیت ملی تعلیق گردید، اما ارگ گفته‎است که در این باره تا هنوز فیصله‌یی صورت نگرفته‎است.

روزنامه به نقل از منابع که از گرفتن نام آن خودداری کرده نوشته‎است که بر اساس این فیصله تا زمانی‎که در رابطه به اظهارات اخیر وی در ایران بررسی‎ها تکمیل نشده، وی در نشست‎های شورای امنیت ملی اشتراک کرده نمی‎تواند.

روزنامه گفته که این فیصله در حالی در خصوص محمد محقق صورت گرفته که وی به‌خاطر بحث روی برخی مسایل با عبدالرشید دوستم به ترکیه رفته‎است.

  • سرخط

روزنامه سرخط بدون آن که به تعلیق عضویت محقق از شورای امنیت ملی اشاره کند انتقاد کرده‎است که حکومت با اشخاص برخورد متفاوت دارد.

روزنامه با توجه به اقدامات حکومت در برابر اظهارات برخی افراد در حمایت از انتخابات و برگزاری لویه جرگه نوشته‎است که حکومت آنان را به‌خاطر اظهارات‌شان از وظایف سبکدوش کرده‎است.

اما روزنامه اظهارات اخیر محمد محقق را در ایران نظر شخصی وی دانسته در حالی‎که ارگ و قصر سپیدار سخنان وی را ضد منافع ملی خوانده‎است.

  • ویسا

روزنامه ویسا گفته‎است که در رابطه به اظهارات محمد محقق در ایران هنوز نیز انتقادهای شدید در افغانستان وجود داشته و عضویت وی از شورای امنیت ملی نیز بر اساس یک فیصله تعلیق شده‎است.

روزنامه نوشته‎است که سخنان محقق در نشستی موسوم به بیداری اسلامی در تهران غیر مسئولانه و ضد منافع ملی بود و انتقادات تندی را به همراه داشت.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس تبصره‌یی را به دادن رأی اعتماد از سوی ولسی جرگه به نامزد وزرا اختصاص داده و تأکید کرده‎است که تصاحب کردن کرسی امتیاز نه بلکه مسئولیت است و باید وزرا کارهای‌شان را با مسئولیت تمام انجام دهند.

روزنامه نوشته که ولسی جرگه دیروز به ۱۱ نامزد وزیر رأی اعتماد داد، اما نرگس نهان کاندید وزارت معادن و پترولیم از این جرگه رأی تأیید به دست نیاورد.

روزنامه به نقل از اعضای ولسی جرگه نوشته‎است که حکومت باید هرچه زودتر نامزد وزرای باقیمانده را نیز برای به دست آوردن رأی اعتماد به این جرگه معرفی کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به عدم دأدن رأی اعتماد از سوی ولسی جرگه به نامزد وزارت معادن و پترولیم نوشته که این جرگه زن ستیزی کرده‎است.

روزنامه گفته که ندادن رأی اعتماد از سوی اعضای ولسی جرگه به نرگس نهان خلاف توقع بود و این کار رفتار تبعیضانه در برابر زنان است.