شورای صلح: اندونیزیا به‌خاطر صلح افغانستان نشست علمای جهان را برگزار می‌کند

شورای عالی صلح می‌گوید، اندونیزیا وعده سپرده که به‌خاطر پروسه صلح افغانستان نشست علمای کشورهای اسلامی را برگزار می‌کند.

ایجاد اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی و برگزاری نشست علمای کشورهای اسلامی از وعده‌های اندونیزیا با هیئت شورای عالی صلح افغانستان بوده‌است.

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که اندونیزیا حمایت همه جانبه‌اش را از پروسه صلح و ختم جنگ در افغانستان اعلان داشته است.

آقای خلیلی افزود که اکنون همه کشورهای منطقه و جهان به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ راه حل نیست.

کریم خلیلی

او افزود:

"اندونیزیا آماده است، هر نوع همکاری در پیشبرد صلح را انجام دهد. علمای اندونیزیا بر اساس هدایت رئیس جمهور شان تلاش دارند یک کنفرانس علمای جهان اسلام برگزار شود و از صلح افغانستان حمایت و جنگ را محکوم کنند."

اما در مورد زمان برگزاری و مکان این نشست آقای خلیلی اشاره نکرد.

آقای خلیلی همچنان گفت که کنفرانس بزرگ علمای دینی افغانستان نیز به‌خاطر حمایت از پروسه صلح افغانستان برگزار می‌شود، اما وی در باره زمان برگزاری چیزی نگفت.

هیئت شورای عالی صلح افغانستان در اواسط ماه اکتوبر سال روان به دعوت رسمی رئیس جمهور اندونیزیا به آن کشور سفر کرد.

رئیس جمهور غنی نیز در پنجم ماه اپریل سال جاری میلادی به اندونیزیا رفته بود و با مقامات آن کشور دیدار کرد.

رئیس جمهور افغانستان بارها از تمامی کشورهای اسلامی خواسته‎است تا در تأمین صلح در افغانستان نقش ایفأ کنند.

به باور شورا عالی صلح، اندونیزیا کشور بزرگ اسلامی است، علمای دینی توانا برای دادن فتوا داشته و به‌‌خاطر حل مشکلات کشورهای اسلامی می‌تواند نقش خوب و ارزنده داشته باشد.

از سوی هم اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور غنی می‌گوید که اکنون تماس با گروه طالبان وجود دارد، اما به‌گفته وی تا هنوز موقف طالبان روشن نشده‌است.

آقای خپلواک گفت که حکومت افغانستان آماده است تحت هر میکانیزم که قابل قبول برای طالبان مسلح باشد، وارد گفت‌و‌گو با آنان شود.

اکرم خپلواک

​او افزود:

"از طالبان می‌خواهیم، هر میکانیزم که مورد قبول‌شان باشد، ما آماده هستیم به‌خاطر آغاز مذاکرات آن‌را بپذیریم در کنار آن طالبان در هر کشوری که دفتر و دیگر تسهیلات به‌خاطر آغاز گفت‌وگوهای صلح بخواهند، حکومت آماده است."

آقای خپلواک همچنان گفت که اجماع منطقه‌یی به‌خاطر حمایت از پروسه صلح افغانستان به‌وجود آمده، اما وی می‌گوید که پاکستان درین بخش همکاری نکرده‌است.

دست دراز کردن به کشورهای دیگر به‌خاطر کمک با پروسه صلح نتیجه در پی نداشته و ندارد.

از سوی هم انتظار خادم کارشناس سیاسی به این باور است که دست دراز کردن به کشورهای دیگر به‌خاطر کمک با پروسه صلح نتیجه در پی نداشته و ندارد.

وی تأکید می‌کند که باید راهکار بین‌الافغانی مطابق شرایط موجود به‌خاطر آغاز گفت‌وگوهای صلح روی دست گرفته شود.

گزارش: نورالله شایان