تصمیم ترمپ در مورد بیت‌المقدس واکنش‌های جهانی را برانگیخت

تصمیم رئیس جمهور امریکا در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل واکنش رهبران کشورهای عرب به‌شمول متحدین امریکا در منطقه را برانگیخته است.

آن‌ها هُشدار می‌دهند که این تصمیم شاید بحران شرق میانه را گسترده و پروسه صلح را پیچیده‌ خواهد ساخت.

محمود عباس رهبر اداره فلسطین این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را محکوم کرده و گفت که ایالات متحده دیگر میانجی صلح نیست.

صائب عریقات منشی عمومی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اظهار داشت، تصمیم ترمپ راه حل ایجاد دو دولت مستقل را از بین می‌برد و رئیس جمهور امریکا دست امریکا را از پروسه صلح قطع نمود.

صائب عریقان

او افزود:

"اعلان امشب بسیار خطرناک است و رئیس جمهور ترمپ موافقه امریکا را به این تصمیم اسرائیل که می‌خواهد شرق بیت‌المقدس را با خاکش یکجا کند، نشان می‌دهد. امشب رئیس جمهور ترمپ، امریکا را از داشتن هر نوع نقش در پروسه صلح بی‌بهره ساخت. به نظر من او راه حل ایجاد دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین را از بین برد، زیرا ما مکرراً گفته‌ایم که یک دولت فلسطین بدون این که پایتخت آن شرق بیت‌المقدس باشد، ایجاد شده نمی‌تواند."

مصر و اردن امریکا را متهم ساختند که با این اعلان خود قوانین بین‌المللی را پامال کرده‌است.

وزارت خارجه ترکیه این اعلان را یک گام غیر مسئولانه خواند.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل‌متحد اظهار داشت، برای رسیدن اسرائیل و فلسطینی‌ها به صلح به جز از هم‌زیستی همچون دو دولت در پهلوی هم راهی دیگری وجود ندارد.

آنتونیو گوترش

او علاوه کرد:

"من این را درک می‌کنم که بیت‌المقدس در دل بسیار مردم جای عمیق دارد و خواهد داشت. درین لحظه‌های هیجانی می‌خواهم واضح بسازم که راه حل دو دولت مستقل برای اسرائیل و فلسطینی‌ها بدیل دیگر ندارد و پلان دوم هم نیست. تنها با عملی کردن طرح دو دولت مستقل که بیت‌المقدس پایتخت هر دوی آن‌ها باشد و یک دیگر را به رسمیت بشناسند، آن‌ها می‌توانند با صلح و امنیت زنده‌گی کنند."

ترزا می صدراعظم این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را برای آینده صلح منطقه غیر مفید خواند.

ترزا می

اتحادیه اروپا هُشدار داد که این تصمیم بر تلاش‌های صلح تأثیر منفی خواهد داشت.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت، آرزوهای هر دو جانب باید برآورده شود و از طریق مذاکرات یک راه حلی پیدا شود که در آینده بیت‌المقدس پایتخت هر دو کشور باشد.

یک راه حلی پیدا شود که در آینده بیت‌المقدس پایتخت هر دو کشور باشد.

رسانه‌های دولتی ایران از قول وزارت خارجه این‌کشور نوشته‌اند که این تصمیم امریکا را با جدیت محکوم کرده‌است.

خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در صفحه تویتر خود نوشته است این تصمیم امریکا اقدامی بر علیه فلسطینی‌ها و جبهه‌گیری علیه جهان اسلام می‌باشد.

او افزوده‌است که این تصمیم طرح ایجاد دو دولت مستقل را زیر خاک می‌کند.