افزایش واکنش‌های جهانی علیه تصمیم اخیر ترمپ در مورد بیت‌المقدس

تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل، باعث انتقادات در سر تا سر جهان شد، ولی خشونت‌ها را تحریک نکرده‌است.

صرف اسرائیل از این تصمیم امریکا استقبال کرده، آن را "شجاعانه و درست" خوانده‌است.

این در حالیست که از عربستان سعودی گرفته تا جرمنی، بریتانیا و اتحادیه اروپا این حرکت را نکوهش کرده گفته‌اند، مذاکرات صلح را در آن منطقه دشوارتر خواهد ساخت.

دونالد ترمپ شام گذشته با وصف مخالفت‌ها اعلان کرد:

"من تصمیم گرفته ام وقت آن فرا رسیده‌است که بیت‌المقدس را رسماً به‌حیث پایتخت اسرائیل بشناسم. در حالی که رؤسای جمهور سابق [امریکا] این را یک وعده بزرگ کمپاین‌های شان ساخته بودند، ولی در انجام آن کوتاه آمدند. امروز، من این را انجام می‌دهم."

زیگمار گابریل (Sigmar Gabriel) وزیر خارجه جرمنی این حرکت دونالد ترمپ را "افگندن تیل بالای آتش" خوانده، گفته‌است، به تنش‌های تازه در منازعه بین اسرائیل و فلسطین منجر خواهد شد.

کرملین از رئیس جمهور امریکا به‌خاطر شناسایی بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل، شدیداً انتقاد کرده گفته‌است، این حرکت وضعیت را در شرق میانه مغلق‌تر ساخته و باعث تفرقه در بین جامعه بین‌المللی شده‌است.

محمود عباس رئیس اداره خودگردان فلسطین گفته‌است، ایالات متحده امریکا دیگر نمی‌تواند به‌حیث میانجی صلح نقش بازی کند و تصمیم دونالد ترمپ را "غیر مسئولانه" خوانده‌است.

قرار است فردا شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در این مورد جلسه اضطراری را دایر کند.