ویسا: حملات امریکا بر مراکز تولید مواد مخدر هلمند از قطر تنظیم می‎شوند

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در کنار برخی مسایل دیگر در بیشتری مطالب و تبصره‎های خود به حضور و فعالیت‎های داعش در افغانستان تمرکز کرده اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با توجه به اعلان موفقیت حکومت‎های عراق و سوریه در برابر داعش در مطلبی تحلیلی نوشته‎است، هرچند داعش در این دو کشور شکست خورده اما به حیث یک گروه تروریستی کاملاً از بین نرفته‎است.

روزنامه نوشته که داعش در عراق و سوریه مراکز خود را ترک کرده و حالا به افغانستان روی آورده تا جبهه سوم اش را در این کشور فعال سازد.

روزنامه با اشاره به گزارش‎های آژانس‎های جهانی نوشته‎است که جنگجویان داعش که فرانسوی‎ها و شماری از اتباع کشورهای غربی شامل آنان هستند از سوریه و داعش به شمال افغانستان رسیده‎اند.

روزنامه از این ناحیه ابراز نگرانی کرده و گفته مبادا افغانستان به میدان جنگ‎های نیابتی امریکا، روسیه و ایران مبدل شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از شماری از مقامات افغان در شمال افغانستان نوشته‎است که شماری از فرانسوی‎ها و الجزایری‎ها از تاجکستان به افغانستان آمده‎اند و به مناطقی ولایت جوزجان رفته‎اند که در کنترول داعش است.

روزنامه گفته این بار اول است که مقامات افغان و منابع خارجی حضور اتباع فرانسه را در صفوف جنگجویان داعش تائید می‎کنند.

به نوشته روزنامه این اتباع فرانسه و الجزایز پس از شکست در عراق و سوریه به افغانستان آمده‎اند تا با جنگجویان داعش یکجا شوند.

روزنامه به نقل برخی از باشنده‎های ولسوالی درزآب جوزجان نوشته‎است که حدود دوصد تن از جنگجویان خارجی در چند صد متری قریه بی بی مریم کمپ ایجاد کرده‎اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در این باره اظهارات مقامات وزارت دفاع را به نشر رسانیده که گفته‎اند بزودی عملیات گسترده برضد داعش در شمال آغاز خواهد شد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست اش در مطلبی نوشته‎است که حملات نیروهای امریکایی بر کارخانه‎های تولید مواد مخدر در هلمند از قطر تنظیم می‎شوند.

روزنامه به نقل یکی از تنظیم کننده‎های حمله بر کارخانه‎های تولید مواد مخدر نوشته‎است که ده‎ها ساعت وقت برای انجام یک حمله به هدف تخریب یک کارخانه تولید مواد مخدر نیاز است.

روزنامه به نقل از روزنامه نیویارک تایمز نوشته که شیوه این حملات تغییر یافته و حالا این حملات بر اساس معلومات موثق استخباراتی بیشتر از طرف شب انجام می‎شوند.

و روزنامه مسیر در مطلبی در این باره گفته که مراکز عمده طالبان و کار خانه‎های تولید مواد مخدر این گروه در ولایت هلمند وجود دارند و حملات بر این مراکز از جای تنظیم می‎شوند که دفتر گروه طالبان در آن‎جا فعالیت دارد.

روزنامه نوشته‎است که امریکا سعی دارد منابع مالی طالبان مسلح را که بیشتر از تولید مواد مخدر بدست میآید با حملاتی که از قطر تنظیم می‎شود از بین ببرد.

نسیم شفق