دونالد ترمپ استراتژی جدید امنیت ملی امریکا را اعلان می‌کند

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

انتظار می‌رود دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده یک استرایژی جدید امنیت ملی کشورش را امروز اعلام کند.

مقام‌های ارشد امریکایی می‌گویند، بر اساس این استراتژی موضع شدید در برابر چین اختیار خواهد شد.

خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های ارشد امریکایی گزارش می‌دهند، این استراتژی که دوبجه پس از ظهر امروز "دوشنبه" به وقت امریکا اعلام خواهد شد، روی پالیسی "امریکا اول است" متمرکز خواهد بود و رئیس جمهور ترمپ چین را یک رقیب قلمداد و به تهاجم اقتصادی متهم خواهد کرد.

اما او برخی اوقات شی جین پینگ رئیس جمهور چین را به گونه گسترده مورد ستایش قرار داده‌است، اما او همچنان از پیکنگ خواسته که به‌خاطر ادامه آزمایش راکت‌های بالستیک و اسلحه هسته‌ای کوریای شمالی به‌خاطر فشار بیشتر بالای این‌کشور کار بیشتر را انجام بدهد.

رؤسای جمهور امریکا و چین

اتهام دیگر وارد شده از سوی ترمپ بالای چین، فعالیت‌های غیر منصفانه تجارتی است.

روزنامۀ فایننشل تایمز به نقل از مایکل آلن، یکی از مقام‌های اداره سابق جورج دبلیو بوش که در مرکز تحقیقاتی بیکن کار می‌کند، نوشته است که این استراتژی امنیت ملی آغاز سلسلۀ از تدابیر اقتصادی علیه چین است.

برخی از منتقدان هم هشدار داده‌‎اند که برخورد بیشتر تهاجمی با چین منجر به یک جنگ تجاری زیانبار با این‌کشور خواهد شد.

استراتژی امنیت ملی امریکا که کار بالای مسوده‌اش در روز‌های شنبه و یک‌شنبه نیز ادامه داشت، سند رسمی است که معمولاً هر چهار سال از سوی هر رئیس جمهور امریکا از زمان رونالد ریگن ترتیب شده‌است.

یک مقام گفته‌است ترمپ شاید اعلامیه بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا را نیز لغو کند که در آن آمده‌است تغییرات اقلیمی تهدید به امنیت ملی است.

ِاچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی ترمپ در ۱۲ دسمبر گفت که استراتژی امنیت ملی امریکا روی طرح‎ریزی برنامه‌ها برای تقویت اردو و اقتصاد امریکا در بیرون از این‎کشور تمرکز خواهد کرد.

به گفته مستر، تمرکز روی مبارزه در برابر اقدامات چین و روسیه و تهدید‌های ایران و کوریای شمالی نیز شامل این استراتژی می‎شود.