ترمپ: قدرت‌های رقیب در تلاش ایجاد چالش به ارزش‌ها، قدرت و منافع امریکا اند

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور امریکا می‌گوید، ایالات متحده به دنبال همکاری فوق‌العاده با روسیه، چین و سایر کشورهاست، اما همیشه از منافع ملی خود حمایت می‌کند.

دونالد ترمپ دیروز دوشنبه در بیانیۀ خود هنگام اعلان استراتژی جدید امنیت ملی امریکا گفت:

"در این استراتژی مشخص شده که چه خوش باشیم و یا نه، ما در یک رقابت عصر نوین قرار داریم. ما می‌پذیریم که اکنون در تمام جهان یک رقابت جریان دارد. ما در برابر چنین رژیم‌های تندرو روبه‌رو هستیم که امریکا و متحدین آن را تهدید می‌کنند. ما همچنان با قدرت‌های رقیب بزرگ مواجه هستیم، مانند روسیه و چین که تلاش می‌کنند به ارزش‌های امریکا، قدرت و منافع آن، چالش ایجاد کنند."

قصر سفید پیش از ایراد بیانیۀ رئیس جمهور ترمپ جزئیات این استراتژی را به نشر رسانده بود.

رؤسای جمهور روسیه و چین

در استراتژی هشدار داده شده که روسیه و چین خواهان چنین جهانی اند که با منافع ملی ایالات متحده امریکا در مخالفت قرار دارد.

در استراتژی آمده‌است:

"آن‌ها مصمم هستند که اقتصاد آزاد را کمتر و منصفانه‌تر بسازند، نیروهای نظامی خود را گسترش و تقویت کنند و جهت تأمین حاکمیت بر مردم و افزایش نفوذ خود اطلاعات و معلومات را کنترول و مصون نگهدارند."

رئیس جمهور دونالد ترمپ در سخنرانی دیروز خود همکاری دو جانبه با مسکو را ستود.

قصر سفید و کرملین در جریان این هفته گفتند که در نتیجۀ تبادله معلومات استخباراتی بین دو کشور از یک حمله تروریستی بر شهر سن پترزبورگ جلوگیری شده‌است.

حکومت روسیه روز جمعه گفت، آن‌ها ۷ جنگجوی گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را به اتهام طرح حمله بر شهر سن پترزبورگ دستگیر کردند.

روسیه گفت که این حمله کننده‌گان از خارج رهنمایی می‌شدند.

ما با قدرت‌های رقیب بزرگ مواجه هستیم، مانند روسیه و چین که تلاش می‌کنند به ارزش‌های امریکا، قدرت و منافع آن، چالش ایجاد کنند.

رئیس جمهور امریکا در اشاره به سایر مسایل جهانی گفت، پاکستان باید در مبارزه با گروه‌های افراطی مستحکم عمل کند و واشنگتن مبارزه به رهبری امریکا برعلیه جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را ادامه می‌دهد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در ادامه سخنرانی خود از موقف و عملکرد رئیس جمهور سابق امریکا، از چگونگی مبارزه با تروریزم گرفته تا بسیاری موارد دیگر به‌شمول ایران و کوریای شمالی، انتقاد کرد.

رئیس جمهور ترمپ یکبار دیگر سخنان تند خود را در مورد موافقتنامه اتُمی قدرت‌های جهان با ایران تکرار کرد و گفت که یکی از اصول مهم امنیت ملی ریالیزم است.

ترمپ گفت، منافع امریکا و ریالیزم در اولویت وی قرار دارند.