هیواد: استراتژی امنیتی امریکا بر اساس تأمین امنیت در افغانستان تهیه شده‎است

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب و تبصره‎های خود در باره استراتژی جدید امنیتی امریکا و واکنش حزب جمعیت اسلامی در مورد استعفای عطا محمد نور بحث کرده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به اظهارات تازۀ عطا محمد نور در خصوص منظوری استعفای وی از سوی ارگ ریاست جمهوری پرداخته که گفته‎است، استعفای وی مشروط بود و آن را نمی‎پذیرد.

روزنامه نوشته که آقای نور می‎گوید، ارگ ذهنیت دوستان بین‌المللی را در باره وی تغییر داده‎است.

روزنامه به این اظهارات عطا محمد نور نیز پرداخته که گفته‎است، از جامعه جهانی می‎خواهد که در مسایل افغانستان مداخله نکند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به جنجال‎ها در باره منظوری استعفای عطا محمد نور پرسیده‎است که آیا ارگ خواهد توانست آقای نور را از وظیفه‎اش برکنار سازد و بر ولایت بلخ حکمرانی کند؟

روزنامه می‎گوید که اگر سخن از حاکمیت قانون زده شود، همه چیز روشن است و آن این‎که آقای نور والی بلخ بود و رئیس جمهور استعفای وی را پذیرفت و یا هم او را از سمت‌اش برکنار کرد و این به‌گفته روزنامه از صلاحیت‎های رئیس جمهور است.

روزنامه نوشته که هیچ‎کس نمی‎تواند صلاحیت‎های قانونی رئیس جمهور را به چالش بکشد [چلنج کند]، اما روزنامه گفته که در این‌جا موضوع معامله سیاسی مطرح است.

روزنامه می‎گوید که این جنجال نیز با انجام معامله دیگری پایان خواهد یافت، یعنی به نوشته روزنامه جمعیت اسلامی و آقای نور کرسی خواهند خواست و قانون باری دیگر قربانی معامله خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش به نقل از ریاست جمهوری نوشته‎است که افغانستان از استراتژی جدید امنیتی امریکا استقبال می‎کند.

روزنامه نوشته‎است که استراتژی جدید امنیتی امریکا و استراتژی ایالات متحده برای افغانستان و جنوب آسیا بر اساس پالیسی مبارزه با تروریزم و تأمین امنیت در افغانستان تهیه شده‎است.

روزنامه به ادامۀ اعلامیه ارگ پرداخته که در آن آمده‎است در نتیجه تلاش مشترک کابل و واشنگتن جنگ در افغانستان خاتمه خواهد یافت و این کشور به صلح و ثبات خواهد رسید.

  • افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما نیز به استقبال ارگ از استراتژی جدید امنیتی امریکا پرداخته و گفته‎است که ریاست جمهوری افغانستان این استراتژی را مطابق اهداف مشترک دو کشور در امر مبارزه با تروریزم می‎داند.

روزنامه به نقل از ارگ نوشته‎است که حکومت افغانستان خواهان همکاری با کشورهای منطقه بر اساس اصول احترام متقابل می‎باشد.