باشنده‌گان غور: با مشکلات کمبود آب آشامیدنی مواجه هستیم

باشنده‌گان ولایت غور می‌گویند که آنان اکنون با مشکلات کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و در این باره هیچ توجه از سوی حکومت صورت نگرفته‌است.

شماری از شهروندان که در شهرک مهاجرین زنده‌گی می‌کنند مدعی هستند که تمام چاه های که در این محل حفر گردیده بودند از مدت‌های زیادی به این طرف خشک شده و آنان مجبور هستند تا برای تهیه آب آشامیدنی فاصله های زیادی را بپیمایند.

محمد علی یک تن از باشنده های این محل است که مسئولیت حفظ یک چاه آب را که روزانه صدها خانواده از آن استفاده می‌کنند به عهده دارد به رادیو آزادی می‌گوید:

"مه مسئولیت نگهداری هم چاه آب را دارم و روزانه هر فامیل ۴ بشکه آب حق دارند که بگیرند و با خود ببرند که به این چهار بشکه روزهم تیر نمیشه و به او فامیل های که آب نمی‌رسد باز به الاغ و یا پشت شان از دریا آب می آورند و زمستان هم آمد که بیخی حیران هستیم."

به گفته این مردم آنان این مشکلات شان‌را بارها به شورای ولایتی، اداره محلی و دیگر ریاست‌های مربوطه در جریان گذاشته‌اند اما تا هنوز در این باره توجه نشده‌است.

او افزود:

"نسیم استم یک تن از باشنده های غور طوری‌که می‌بینید ۱۵۰ خانه از یک چاه به نوبت آب می‌برند و ما به شورای ولایتی رفتیم، به انکشاف دهات رفتیم، به ولایت رفتیم هیچ کسی غم ما را نخورد و نه گفت شما انسان هستید و یا نه."

"اسم من مبارکه است آمدم که آب ببرم نوبت نمی‌رسد و ما بسیار مشکل داریم و خواهش ما این است که برای ما آب آشامیدنی تهیه نمایند."

در همین حال مسئولان اداره محلی غور نیز کمبود آب آشامیدنی را یکی از مشکلات عنوان می‌کنند که هزارها فامیل به آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

غلام ناصر خاضع والی می‌گوید کمبود انرژی برق و منابع آبی سبب شده تا نتوانند طی چند سال گذشته برای رفع این چالش اقدام نمایند.

او افزود:

"کم بود آب آشامیدنی یک حقیقت است که دامن گیر مردم است و مخصوصاً شمال دریا هریرود که چاه حفر میشه زود به سخره می‌خوره و آب بالا نمیشه و دیگر این‌که ما به نبود منبع آب گرفتار هستیم که هیچ منبع نیست که از آن آب را مهیا سازیم با آن‌که تأکید رئیس جمهور و رئیس اجرائیه هم این است که باید آب تهیه شود."

به این اساس محمد عارف قاضی زادی شاروال غور نیز کمبود آب آشامیدنی را یکی از عمده ترین چالش در برابر شهروندان غور عنوان می‌کند.

به‌گفته آقای قاضی هر چند آن‌ها به مراتب مشکل شهروندان را از ناحیه کمبود آب آشامیدنی با مرکز در جریان گذاشته اند که سروی‌های نیز در قسمت ساخت شبکه آب رسانی صورت گرفته است اما تا هنوز هیچ برنامه در این قسمت عملی نگردیده که به گفته وی اکنون بیش از پنچ هزار فامیل که در شهر فیروز کوه زنده‌گی می‌کنند به چالش روبه‌رو هستند.

وی گفت:

"طوریکه ما شمارش کردیم بیشتر از پنج هزار فامیل در شهر فیروز کوه زنده‌گی می‌کنند و همه این مشکل را دارند و در سروی که از سوی یک هیئت مرکزی صورت گرفت بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی هزینه نیاز است تا یک شبکه ساخته شود که ما این قدر بودجه در اختیار نداریم."

در کنار این که شهروندان غور به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، در سرمای شدید زمستان که نیاز به مواد گرم کننده به شدت احساس می‌شود صدها فامیل از انرژی برق نیز محروم هستند.

گزارش: قدیر غفوری