شورای عالی صلح: علما تلاش‌ها برای صلح را جهاد صلح اعلام کنند

شورای عالی صلح افغانستان از تلاش‎ها برای آغاز مذاکرات صلح با مخالفان مسلح خبر داده در این خصوص نقش علما را در پروسه صلح مهم و مثبت می‎داند.

محمد کریم خلیلی رئیس این شورا روز دوشنبه «۴ جدی ۱۳۹۶» در نشستی که در کابل برگزار شده بود از ادامه جنگ و خونریزی در کشور نگرانی کرد و ابراز امیدواری نمود که علما تلاش‎های صلح را جهاد صلح اعلام نمایند.

وی گفت:

"با توجه به وضعیت اسفبار در کشور و این‌که هر روز جنگ از ما قربانی می‌گیرد ما آرزومندیم که علمای معظم تلاش‌ها برای صلح را جهاد صلح اعلام نمایند. بدون شک که صلح یک جهاد و جهد است، جهد که از خونریزی میان مسلمانان جلوگیری می‌کند و کشور ما را در برابر مشکلات و چالش‌ها قوی و قدرتمند می‌سازد."

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان

آقای خلیلی از علمای جهان اسلام تقاضا دارد تا از پروسه صلح حمایت نمایند، اما در عین حال تأکید می‌کند که فقط خود افغان‌ها می‌توانند برای صلح گام برداشته و امید های مردم را به واقعیت مبدل سازند.

رئیس شورای عالی صلح این سخنان را در نشست ملی مشورتی پیرامون صلح که با اشتراک صدها تن از علمای دینی ۳۴ ولایت افغانستان در کابل برگزار شده بود، بیان کرد.

شورای عالی صلح هدف از برگزاری این نشست را در جریان قرار دادن علما از تلاش‎های این شورا و شنیدن و جمع‌آوری نظریات و مشوره‎های آنان در رابطه به پروسه صلح عنوان می‎کند.

رئیس شورای عالی صلح در این نشست همچنان گفت که تلاش‎ها برای مذاکره با مخالفان مسلح آغاز گردیده که از پیشرفت‎ها در این زمینه مردم را در جریان قرار خواهند داد.

عبدالسلام ضعیف یکی از مقامات پیشین رژیم طالبان در این نشست شورای عالی صلح را آدرس برای گفت‎وگوهای صلح از جانب حکومت خواند، اما تأکید کرد که برای پیش‌برد مذاکرات باید برای جانب مقابل نیز دفتر افتتاح گردد.

پیش از این شورای عالی صلح گفته بود که طالبان می‌توانند تا در کابل دفتر ایجاد نمایند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته بود که آنان خواستار دفتر به‌خاطر مذاکرات صلح نیستند و بر خواست همیشه‌گی شان یعنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرد.

در این نشست مولوی قیام‌الدین کشاف رئیس شورای سراسری علمای افغانستان گفت که جنگ فعلی در افغانستان تحمیلی است و هر کسی‌که بالای آن سرمایه‌گذاری کرده، اکنون سهم خود را می‌خواهد.

وی افزود:

"هر گاه ما با برادر افغان خود طالب مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز نمائیم به فضل خداوند تمام دست‌ها قطع می‌گردند."

در این نشست محمد ایاز نیازی یکی از علمای دینی کشور نیز روی برداشتن موانع فرا راه صلح تأکید کرده و گفت که تلاش برای صلح تنها وظیفه علما نه، بلکه همه به‌شمول مرد و زن در این راستا باید حرکت نمایند.

مسئولان شورای عالی صلح می‌گویند، اگر علما به شکل قاطعانه از تلاش‌های صلح حمایت کنند این پروسه به موفقیت رسیده و هیچ‌کس نمی‌تواند تا این روند را تخریب نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده