تبصرۀ روزنامه‌های چاپ کابل روی نشست سه‌جانبه کابل، اسلام‌آباد و بیجنگ

نشست سه جانبه کابل، اسلام‌آباد و بیجنگ در چین و اظهارات رئیس اجرائیه در مورد استعفای عطا محمد نور از عناوین مهم روزنامه‎های چاپ امروز کابل است.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته که وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان امروز در بیجنگ نشست دارند و در باره چگونگی همکاری در امر مبارزه با تروریزم و بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد گفت‌وگو می‎کنند.

روزنامه نوشته که این نشست بر اساس تعهدات چین به هدف رسیده‎گی به مشکلات میان کابل و اسلام‌آباد راه اندازی شده، اما روزنامه پرسیده که در سیاست پاکستان تا چی حد تغییر به میان آمده‎است؟

روزنامه سیاست حکومت وحدت ملی به خصوص اقدامات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در برابر پاکستان را که آن کشور در نتیجه آن مورد فشار قرار گرفت ستوده، اما می‎گوید که پاکستان هنوز نیز سیاست قبلی‌اش را به پیش می‎برد.

روزنامه نوشته‎است که اجماع ملی در افغانستان و یا هم حمایت از سیاست‎های حکومت وحدت ملی از سوی سیاسیون این کشور می‎تواند پاکستان را مجبور به تغییر سیاست‌اش در برابر افغانستان کند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس نوشته که نشست سه‌جانبه چین به هدف همکاری در زمینه مبارزه با تروریزم، بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد و افزایش همکاری‎ها برای تأمین صلح و امنیت افغانستان برگزار شده‎است.

روزنامه نوشته که پیش از این نیز نشست‎های مشابه راه اندازی شده، اما به علت عملی نشدن تصامیم آن از سوی پاکستان نتایجی در قبال نداشته‎است.

روزنامه ویسا به واکنش عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به انتقادهای جمعیت اسلامی پرداخته و گفته‎است که آقای عبدالله گفت که استعفای عطا محمد نور به رضایت حزب جمعیت اسلامی منظور شده‎است.

روزنامه می‎گوید، رئیس اجرائیه این را واضح ساخت که وی و رئیس جمهور حدود ۱۵ روز قبل با رهبری جمعیت اسلامی دیدار داشتند و به مشوره اعضای رهبری جمعیت استعفای آقای نور منظور گردیده‎است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از اداره ارگان‎های محلی نوشته که آماده‎گی‎ها برای معرفی والی جدید بلخ ادامه دارد.

روزنامه نوشته که سخنگوی اداره ارگان‎های محلی عطا محمد نور را والی پیشین بلخ خواند و از کارکردهای قبلی وی ستایش نمود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش نوشته که مردم از موقف رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مورد والی قبلی بلخ حمایت می‎کنند.

روزنامه عطا محمد نور و محمد اسماعیل را تفنگ‌سالاران خوانده و گفته‎است که این دو تن در ۱۶ سال گذشته بخشی زیادی از کمک‎های جهانی و عواید داخلی را حیف و میل کرده‎اند.