نیویارک تایمز: تعلیق کمک‌ با پاکستان، بازی تازه در جنگ افغانستان است

تعلیق کمک‌های امریکا با پاکستان، توجه شماری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده‌است.

نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در شماره اخیرش می‌نویسد: "تعلیق کمک‌های امنیتی با پاکستان، یک بازی تازه در جنگ پیچیده افغانستان است."

به نوشته روزنامه، اگر یک وجه مشترک میان رهبران افغان و شریکان امریکایی‌شان وجود داشته باشد، همین است که برخورد با پاکستان حیاتی و در عین حال خیلی مشکل است.

نیویارک تایمز به این اشاره می‌کند که مقام‌های امریکایی و افغان اردوی پُر قدرت پاکستان و استخبارات آن‌کشور را به‌خاطر حمایت از طالبان و شبکه حقانی در خاک پاکستان متهم می‌کنند. اسلام آباد این اتهام‌ها را همواره رد کرده‌است.

به نوشته روزنامه، پرسشی در این‌جا مطرح می‌شود که در نتیجه قطع کمک‌ها، کی بیشترین صدمه را متحمل می‌شود، پاکستانی‌ها و یا ائتلاف بین‌المللی ضد طالبان؟

ایالات متحده امریکا پنج‌شنبه شب اعلان کرد که کمک‌های نزدیک به یک میلیارد دالر را به پاکستان به‌خاطری به تعلیق در می‌آورد که آن‌کشور در مبارزه با تروریزم همکاری لازم نکرده‌است.

نیویارک تایمز اظهارات مقام‌های اردو و قوای هوایی پاکستان را نشر کرده که گفته‌اند: "شاید حریم هوایی آن‌کشور را به روی طیاره‌های نظامی امریکا ببندند."

روزنامه اظهارات برخی از سیاسیون پاکستان را نیز نشر کرده که می‌گویند: "ایالات متحده به‌خاطر پنهان کردن ناکامی‌اش در افغانستان، پاکستان را به عدم همکاری در مبارزه با تروریزم متهم کرده‌است."

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در این مورد می‌نویسد: "امریکا تمامی کمک‌های امنیتی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورده است."

به نوشته روزنامه، واشنگتن تعلیق در کمک‌ها با پاکستان را تا هنگامی ادامه خواهد داد که آن‌کشور در مبارزه امریکا با گروه‌های تروریستی در افغانستان اقدام بیشتر نکند.

وال ستریت ژورنال در ادامه به نقل از پاکستانی‌ها نوشته که گفته‌اند: "از این اقدام امریکا ترسی ندارند."

روزنامه اظهارات نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد را نیز نقل کرده که گفته بود: "پاکستان در سال‌های گذشته بازی دو گانه انجام داده‌است."

یو اس ای تودی

روزنامه یو اس‌ ای تودی در مورد اقدام تازه امریکا در برابر پاکستان نوشته است: "استراتژی تازه رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد پایان دادن به جنگ افغانستان و شکست گروه‌های تروریستی در منطقه، با تقابل با پاکستان، با نخستین آزمون بزرگ روبه‌رو شده‌است."

به نوشته روزنامه، وارد کردن فشار بالای پاکستان به‌خاطر تغییر پالیسی‌اش در افغانستان، در محراق استراتژی اداره دونالد ترمپ قرار دارد.

یو اس‌ ای تودی سخنان دیوید سیدنی یک محقق در مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی در واشنگتن را نشر کرده که گفته است: "ایالات متحده همواره امیدواری داشته که پاکستان روش‌اش را تغییر می‌دهد اما شواهد نشان می‌دهند که همه کار‌های آن‌کشور بر عکس بوده‌است."

بر اساس آنچه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در حساب توییترش نوشته، پاکستان پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی در ایالات متحده، حدود ۳۳ میلیارد دالر کمک آن‌کشور را دریافت کرده اما در مبارزه با تروریزم، همکار خوب نبوده‌است.