ترکیه محکوم شدن هاکان اتیلا را نکوهش کرد

رئیس جمهور ترکیه محکوم شدن مدیر یک بانک ترکی در قضیۀ نقض تعزیرات امریکا بر ایران را "تلاش یک کودتای سیاسی" علیه حکومت خود عنوان نموده، نکوهش کرد.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی دیروز خود به هواداران حزب بر سر اقتدار عدالت و ترقی گفت این قضیه به منظور ضعیف ساختن وی از سوی وزارت عدلیه امریکا و پولیس فدرال این‌کشور علیه هاکان اتیلا مدیر بانک مطرح شد.

سارنوالان امریکایی و شاهدان عینی که در محاکمۀ آقای اتیلا در نیویارک سهم گرفتند این بانک ترکی و شماری از مقامات دولتی ترکیه را متهم ساختند که برای پول‌شویی یک میلیارد دالر از عواید نفت ایران زمینه‌سازی کرده‌اند و رشوت گرفته‌اند.

هرچند یکی از شاهدان عمده حکومت امریکا گفت، رئیس جمهور ترکیه خودش هم از این پلان حمایت می‌کرد، ولی آقای اردوغان این اتهام را رد نموده و از سوی سارنوالان هم رسماً متهم نشد.

رئیس جمهور ترکیه و دستیاران وی اصرار می‌ورزند که این محاکمه از سوی امریکا به کمک دشمنان آقای اردوغان کسانی‌که در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ دست داشتند راه اندازی شده‌است.

انقره اتهام وارد می‌کند که این کودتا از سوی پیروان فتح‌الله گولن روحانی ترکی که در امریکا به سر می‌برد راه اندازی شده بود، اما گولن این اتهام‌ها را رد می‌کند.