ناتو: کارخانه‌های تولید و پروسس مواد مخدر را از بین می‌بریم

Your browser doesn’t support HTML5

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی

نیرو های ناتو مستقر در افغانستان و وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، عملیات مشترک نیرو های افغان و ناتو به هدف از بین بردن منابع مالی طالبان ادامه دارد.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌گوید، آنان با استفاده از صلاحیت‌های داده شده در استراتژی تازه ایالات متحده امریکا، تلاش‌ها برای از بین بردن منابع مالی طالبان را آغاز کرده‌اند.

جنرال لینس بونچ قوماندان عملیاتی مأموریت حمایت قاطع به روز دوشنبه در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفت، آنان کارخانه‌های تولید و پروسس مواد مخدر را هم هدف قرار می‌دهند که ۶۰ درصد مصارف مالی طالبان را تأمین می‌کنند.

لینس بونچ

او افزود:

"استراتژی جنوب آسیا به ما صلاحیت می‌دهد تا منابع تمویل طالبان را از بین ببریم و در این میان منابع مالی آنان نیز شامل است. مصارف سالانه طالبان پنج صد میلیون دالر است که ۶۰ درصد آن که مجموعاً دو صد میلیون دالر می‌شود که از لابراتورهای مواد مخدر به دست می‌آید و بیشتر این دو صد میلیون دالر از ولایت هلمند به دست می‌آید."

اظهارات قوماندان عملیاتی حمایت قاطع در حالی است که از دو ماه به این‌سو عملیات مشترک نیرو های افغان و خارجی بر ضد کارخانه‌های تولید مواد مخدر در ولایت هلمند ادامه دارد.

قوماندان بونچ گفت که در این مدت ده‌ها کارخانۀ تولید مواد مخدر تخریب شده و ۲۰ میلیون دالر نیز به طالبان زیان مالی وارد شده‌است.

تلاش‌های مشترک نیرو های افغان و خارجی به هدف تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر پس از آن آغاز شد که رئیس جمهور غنی از ایالات متحده امریکا خواست که مبارزه علیه تروریزم و قاچاقبران مواد مخدر را نیز در استراتژی جدید نظامی شامل سازد.

هرچند پیش از این وزیر خارجه امریکا مبارزه علیه مواد مخدر را مسئولیت حکومت افغانستان خوانده بود، اما حال روشن نیست که نیرو های ناتو بر اساس کدام مورد در چهارچوب استراتژی موجود چنین عملیاتی را راه اندازی می‌کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، این عملیات به همکاری امریکا ادامه می‌یابد، تا نه‌تنها منابع مالی طالبان، بلکه گروه‌های تروریستی نیز از بین برده شوند.

محمد رادمنش

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید:

"ما تلاش داریم که به همکاری ایالات متحده امریکا، منابع تمویل مالی گروه‌های تروریستی را به حد اقل کاهش دهیم. عملیاتی که در این بخش انجام می‌شود، هدف آن از بین بردن تمامی گروه‌های تروریستی است."

شماری از تحلیل گران به این باور اند که عملیات مشترک نیرو های افغان و خارجی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر نشان می‌دهد که ایالات متحده به از بین بردن مواد مخدر در افغانستان متعهد است.

شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان می‌گوید، در استراتژی جنوب آسیا بر علاوۀ از بین بردن گروه‌های تروریستی، به نیرو های امریکایی این صلاحیت نیز داده شده تا شبکه‌های جرمی را که در تولید و قاچاق مواد مخدر نیز دست دارند، از بین ببرند.

به‌گفته آقای همدم، این تلاش‌ها می‌تواند منابع تمویل مالی طالبان را نابود ساخته و از شدت جنگ جاری نیز بکاهد.

گزارش: عبادالله حنانزی

Your browser doesn’t support HTML5

ناتو: کارخانه‌های مواد مخدر را از بین می‌بریم که ۶۰ درصد مصارف طالبان را تأمین می‌کنند