تبصرۀ هفته‌نامه نیویارکر در مورد پناه دادن تروریستان توسط پاکستان

  • نیویارکر

هفته‌نامه امریکایی نیویارکر در یک مطلب از تلاش‎های چند سال اخیر مقام‎های امریکایی که هدف آن تشویق پاکستان برای جلوگیری از گروه‎های تروریستی بود، یادآوری کرده‎است.

نشریه می‎نویسد دونالد رامسفیلد وزیر دفاع پیشین امریکا ۱۳ سال قبل در جریان سفر به پاکستان یک لیست از تروریستان را به پرویز مشرف که در آن زمان رئیس جمهور پاکستان بود سپرد و برایش گفت، جورج دبلیو بوش بسیار متأسف است که بسیاری از تروریستانِ شامل این لیست در پاکستان مستقر اند.

بوش در آن زمان رئیس جمهور امریکا بود.

مقام‎های امریکایی از پاکستان خواهان اقدامات بر ضد تروریستان خاص شده بودند، اما به نوشته نیویارکر تلاش در این راستا نتیجۀ به دنبال نداشت.

نشریه از یک مقام امریکایی که از این جریان‎ها آگاهی دارد نقل کرده که می‎گوید، «آی اس آی» اداره استخبارات پاکستان بر ضد گروه‎های تروریستی به‌شمول شبکه القاعده و طالبان پاکستانی اقداماتی را روی دست گرفت، اما برعکس به حمایت از شبکه حقانی و گروه‎های جهادی ضد هند ادامه داد.

نیویارکر از دو تلاش دیگر نیز یادآوری کرده می‎افزاید، مقام‎های امریکایی از پاکستان خواهان اقدامات بر ضد تروریستان خاص شده بودند، اما به نوشته نیویارکر تلاش در این راستا نتیجۀ به دنبال نداشت.

در مطلب این نشریه آمده‎است که در یک مورد رئیس پیشین اداره استخبارات مرکزی امریکا یا «سی آی اِی» یک لیست شماری از تروریستان را به این امید با خود به پاکستان برده بود که اسلام‌آباد علیه آن‎ها اقدام کند.

به نوشته نیویارکر، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا نیز در این اواخر تلاش مشابه را به خرچ داد.

یک مأمور پیشین اداره استخبارات امریکا به نشریه نیویارکر گفته‎است، ما طی ۱۵ سال گذشته همین یک خواست را مطرح می‎کردیم و آن این‎که پاکستان باید بر ضد تروریستان اقدام کند و پناه‎گاه‎های آنان را از بین ببرد.

نیویارکر در اخیر می‎نویسد، تا زمانی‎که اعضای طالبان و شبکه حقانی در پاکستان آزاد گشت و گذار کنند و در آن کشور پناه‌گاه‎های شان موجود باشد، هیچ‌گاه به گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان حاضر نخواهند شد.

  • انستتیوت گزارش‌دهی جنگ و صلح

انستتیوت گزارش‌دهی جنگ و صلح یا «IWPR» مطلبی را در مورد زینب یگانه سارنوال زن در ولایت کندهار نشر کرده‎است.

زینب ۲۶ ساله از پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل فارغ شده و از یک و نیم سال به این‌سو در اداره سارنوالی کندهار از حقوق زنانِ قربانی خشونت‎های خانواده‎گی دفاع می‎کند.

نشریه این انستتیوت می‎نویسد زینب از آنعده دختران دفاع می‎کند که مجبور به ازدواج‎های پیش از وقت می‎شوند و با دیگر خشونت‎های خانواده‎گی روبه‌رو اند و یا مورد تجاوز جنسی قرار می‎گیرند و یا هم از حقوق اساسی‌شان به‌شمول تعلیم محروم اند.

این نشریه در ادامه گزارش می‎نویسد، زینب صرف در جریان یک سال گذشته به بیش از ۵۰ قضیه خشونت علیه زنان رسیده‎گی کرده‎است، اما زینب می‎گوید، این یک بخش کوچک از تلاش‌هایش است.

به‌گفته زینب، بسیاری مردم کندهار نمی‎خواهند که زن‎ها در دفاتر کار کنند، اما خانواده‎اش برعکس از او حمایت می‎کند.

نشریه انستتیوت گزارش‌دهی جنگ و صلح به نقل از زینب می‎نویسد، سیستم عدلی و قضایی افغانستان در بخش حقوق، به زنان مسلکی خیلی زیاد نیاز دارد.