نیویارک تایمز: وقتی امریکا و پاکستان درگیر می‎شوند، افغانستان است که رنج می‎برد

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‎است، زمانی‎که امریکا و پاکستان درگیر می‎شوند، افغانستان است که رنج می‎برد.

روزنامه تصویری از معترضانی را نشر کرده‎است که در جریان این ماه بیرق ایالات متحده و عکس دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور را در شهر پشاور زیر پا گذاشتند.

برای نخستین بار ویرانی افغانستان حدود ۴۰ سال پیش رخ داد، درست زمانی که در ۱۹۷۹ یک رئیس جمهور امریکا و جنرالان پاکستانی همراه با دوستان سعودی‌شان که بکس‎های پر از دالر را حمل می‎کردند دست به دست به افغانستان قدم گذاشتند.

به نوشته روزنامه، قول و قرار عظیم میان ایالات متحده و پاکستان دو بار کشور دیگری را ویران کرده که افغانستان نام دارد.

در ادامه آمده‎‎است، بسیاری از تحلیلگران باور دارند که ویرانی افغانستان تنها پس از حمله‎های یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ آغاز نشد.

روزنامه می‎نویسد، برای نخستین بار ویرانی افغانستان حدود ۴۰ سال پیش رخ داد، درست زمانی که در ۱۹۷۹ یک رئیس جمهور امریکا و جنرالان پاکستانی همراه با دوستان سعودی‌شان که بکس‎های پر از دالر را حمل می‎کردند دست به دست به افغانستان قدم گذاشتند.

به نوشته روزنامه، همه آن‎ها رویای شکست دادن اتحاد شوروی سابق و کمونیست را در سر می‎پروانیدند و هدف اعلام شده‌شان آزاد ساختن افغانستان از اشغال اتحاد شوروی بود.

روزنامه می‎نویسد، دو نسل افغان‎ها جز جنگ چیزی دیگر را ندیده‎اند.

روزنامه نوشته‎است، پس از سال‎ها فشار و بازی مخفیانه ایالات متحده، رئیس جمهور کنونی این کشور می‎گوید، امریکا به‌خاطری به‌گونه احمقانه میلیاردها دالر را در اختیار پاکستان گذاشته که در عوض جز فریب چیز دیگر به دست نیآورده‎است.

  • انستتیوت گزارش‌دهی جنگ و صلح

پولیس محلی افغانستان به اخاذی متهم است، این عنوان یک مقاله انستتیوت گزارش‌دهی جنگ و صلح یا «IWPR» است.

مقاله نویس نوشته‎است، واحدهای پولیس محلی در یک ولسوالی ولایت غزنی روزانه از باشنده‎های محل دست به اخاذی می‎زنند.

در ادامه آمده‎است که این، نتیجه دو ماه تحقیق این انستتیوت است.

در جریان این تحقیق با باشنده‎های ده‎ها قریه در ولسوالی مقر غزنی ۴۰ مصاحبه اجرا شده‎است.

مصاحبه شونده‎ها گفته‎اند که در جریان چهار سال گذشته از آن‎ها خواسته شده تا پول بدهند و به‌گونه منظم گندم، میوه خشک، جواری و لوبیا در اختیار سربازان پولیس محلی گذاشته‎اند.

به نوشته مقاله نویس، قوماندان نیروهای پولیس محلی درین منطقه دریافت پول و غذا از سوی مردم توسط افراد تحت امرش را تأیید کرده‎است.

اما این قوماندان که نامش ذکر نشده اصرار ورزیده‎است که این پول و غذا به‌عنوان تحفه به نیروهایش داده شده‎است.