تبصرۀ روزنامه‌های بین‌المللی در مورد حمله بالای دفتر حمایت از اطفال در جلال‌آباد

برخی از رسانه‌های معتبر جهان به حمله در ننگرهار بالای موسسه غیر دولتی حمایت از کودکان که مرکز آن در بریتانیا است، تمرکز کرده‌اند.

نیویارک تایمز​

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز می‌نویسد در محلی که حمله صورت گرفت، دو مکتب قرار دارد و دفتر کمیته سویدن در همسایه‌گی موسسه حمایت از کودکان در شهر جلال آباد واقع شده‌است.

روزنامه نوشته که به‌دنبال حمله، کارمندان کمیته سویدن از دفتر شان به یک محل دیگر منتقل شدند زیرا از این حمله شدیداً نگرانی داشتند.

پس از حمله روز چهارشنبه، موسسه حمایت از کودکان یا Save the Children اعلان کرد که فعالیت‌هایش را در افغانستان متوقف می‌سازد.

نیویارک تایمز اظهارات نیکولاس کی سفیر بریتانیا در کابل را نقل کرده که گفته است هر گونه حمله بالای کودکان و نهادهای خیریه جرم علیه بشریت است.

به نوشته روزنامه حملات و خشونت‌های بی‌وقفه در چند هفته در سرتاسر افغانستان ادامه داشته که یکی از مرگبار ترین آن‌ها، حمله گروهی بر هوتل انتر کانتینینتال کابل بود.

در این حمله بیست و دو تن به شمول چهارده شهروند خارجی کشته شدند.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین هم در مورد حمله جلال آباد نوشته‌است در محلی که دفتر Save the Children یعنی موسسه حمایت از کودکان بریتانیا موقعیت دارد، چندین موسسه دیگر هم در آنجا دفتر دارند.

به نوشته گاردین، واقع شدن دفترهای دولتی و سایر موسسات این احتمال را نیز مطرح می‌سازد که شاید هدف اصلی مهاجمان، موسسه حمایت از کودکان در ولایت ننگرهار نبوده باشد.

اما گروه شورشی موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌است.

دیلی میل

روزنامه دیلی میل هم نوشته که حمله روز چهارشنبه «۴ دلو ۱۳۹۶» بر موسسه حمایت از کودکان در شهر جلال آباد تازه ترین مورد از خشونت‌های مرگبار در افغانستان بوده‌است.

به نوشته روزنامه، این موسسه از چهل و دو سال در افغانستان فعالیت داشته و حالا دفتر هایش را در این‌کشور می‌بندد.

دیلی میل اظهارات نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان را هم نقل کرده که گفته‌است هر گونه حمله بالای غیرنظامیان و اداره‌های کمک رسانی یک تخطی آشکار از قوانین بین المللی بشری است و حتی به حیث جرایم جنگی تلقی شده می‌تواند.