آرمان ملی: مردم درخواست استعفای رئیس جمهور و کابینه‎اش را می‎کنند

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی حمله خونین موتربم روز گذشته در پایتخت، تلفات سنگین و عکس العمل‎های بین المللی در مورد آن بحث کرده‎اند.

  • دنیا

روزنامه غیر دولتی دنیا در سرمقاله‎اش با اشاره به حمله روز گذشته کابل که در آن ۹۵ تن کشته و بیشتر از ۱۵۷ تن زخم براشته‎اند، نوشته‎است که وضعیت امنیتی به شمول پایتخت در تمام کشور بسیار وخیم شده‎است.

روزنامه در ادامه اینپرسش را مطرح کرده‎است که عامل حملاتدلخراش در کابل، ننگرهار، کندهار، هلمند و برخی ولایات دیگر چه بوده می‎تواند؟

آیا حکومت وحدت ملی در تامین امنیت کوتاه آمده‎است؟

آیا پاکستان به افغانستان و امریکا بخاطر فشارهای اخیر درس می‎دهد؟

روزنامه می نویسد که هرچند درعقب این حملات دست ادارات استخبارات پاکستان دخیل دانسته می‎شود اما رهبران حکومت وحدت ملی باید بدانند که آنان در برابر مردم مسئول اند، نه پاکستان و امریکا، پس نیاز است که آنان بخاطر حفاظت از مردم و آرامش آنان اقدامات جدی نمایند و از کشتار مظلومانه مردم در بالای سرک‎ها جلو گیری کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر حمله روز گذشته و تلفات سنگین را صفحه جدید از وحشت‎ها خوانده نوشته‎است افغانستان از گذشته به این طرف در جنگ و آتش بیگانه‎ها می‎سوزد، اما حکومت وحدت ملی، افغانستان را بیشتر بسوی جنگ، وحشت و کشتار سوق داده‎است.

مردم بالای توته‎های اجساد سوخته خاک می‎ریزند، اما ارگ در نشست‎های کمیته تدارکات مصروف است.

روزنامه نوشته‎است در حالی‎که مردم گریه می‎کنند و بالای توته‎های اجساد سوخته اولادهای شان خاک می‎ریزند، اما ارگ در چنه زدن‎های دیگر مصروف بوده و یاهم در نشست‎های کمیته تدارکات مصروف است.

روزنامه وضعیت موجود در کشور را نگران کننده خوانده و نوشته‎است که بلاخره یک کسی در مورد حالت موجود پاسخ بگوید، نیاز است تا همه افغان‎ها یک دست شوند و به این وحشت‎ها نقطه پایان بگذارند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد یکی از عوامل حمله روز گذشته را ضعف ادارات کشفی و استخباراتی کشور خوانده که در برابر فعالیت‎های تروریستی کوتاه آمده‎اند.

روزنامه می‎نویسد که تنها ادارات استخباراتی حکومت افغانستان نه، بلکه استخبارات ناتو و امریکانیز فعال اند، اما مخالفان مسلح با توجه به ضعف آنان خود را به اهداف شان می‎رسانند.

روزنامه در ادامه سفارش کرده‎است که باید بر تشکیلات تمام ادارات داخلی کشفی و استخباراتی از سر غور شده و مقامات مسئول باید جواب گو باشند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‎اش در مورد حمله روز گذشته در آغاز بحث خود کابل را مخاطب کرده و پرسیده‎است که کابل بگو، کی ترا نظربد کرد؟

روزنامه در ادامه نوشته‎است که کابل باز هم به خون سرخ شد، بازهمدر آن قیامت کوچک جور شد، گلیم غم هوتل انترکانتیننتال هنوز برچیده نشده بود که انفجار روز گذشته صدها خانواده را غمگین ساخت.

روزنامه در ادامه، مسئولیت وضعیت موجود در کشور را به عهده حکومت انداخته و نوشته‎است که این بی کفایتی مقامات افغان است که امروز افغان‎ها قیمت آن را می‎پردازند.

روزنامه می‎نویسد هرگاه مقامات در فکر مردم استند، همین امروز حالت اضطرار را اعلام کرده و روی بیرون رفت از حالت موجود غور کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‎اش نوشته‎است که رفته رفته وضعیت امنیتی در کشور خراب و پیچیده شده‎است و طالبان و گروه داعش ده‎ها فرد بیگاه را در پایتخت می‎کشند.

روزنامه نوشته‎است که پس از تلفات سنگین رویداد دیروز، شماری زیاد خانواده‎ها در گلیم غم نشستند و این بخاطری‎که عزیزان شان در این انفجار کشته شدند.

روزنامه در ادامه نوشته‎است که با توجه به وضعیت موجود مردم درخواست استعفای رئیس جمهور و کابینه‎اش را می‎کنند، زیرا به گفته روزنامه این کار می‎تواند به بحران موجود در کشور نقطه پایان بگذارد.