اعلام آماده‌گی رئیس جمهور اندونیزیا برای همکاری در صلح و پیشرفت افغانستان

رئیس جمهور اندونیزیا می‎گوید کشورش آماده‎است تا در بخش آوردن صلح به افغانستان همکاری کند.

جوکو ویدودو همچنان می‎گوید، کشورش آماده‎است که برعلاوه صلح در بخش‎های اقتصادی، تجارت، امور زیربنایی و بخش‎های مختلف دیگر همکاری کند.

ویدودو که روز دوشنبه «۰۹ دلو ۱۳۹۶» در یک سفر رسمی وارد کابل گردید پس از ملاقات با همتای افغانش در یک نشست خبری گفت:

"من و رئیس جمهور غنی که با هم صحبت کردیم، در کنار آوردن صلح باید در بخش‎های اقتصادی نیز کار شود، فرصت‎های را که حالا ما برای صلح داریم باید از آن استفاده کنیم. ما در بخش تجارت هم همکاری می‎کنیم، اندونیزیا آماده‎است که با افغانستان در بخش امور زیربنا وسکالرشیپ پوهنتون‎ها نیز کمک و همکاری کند."

ویدودو با همسرش در کابل

آقای ویدودو می‎گوید که در نظر دارند تا در افغانستان یک مرکز اسلامی اندونیزیا را اعمار نماید.

گفته می‎شود که این مقام اندونیزیایی برعلاوه رئیس جمهور غنی با شماری دیگر از مقامات حکومت وحدت ملی نیز دیدار کرده‎است.

پس از سال ۱۹۶۱ میلادی این نخستین رئیس جمهور اندونیزیا است که به افغانستان سفر می‎کند.

وی پیش از این به پاکستان رفته و حین ملاقات با ممنون حسین همتای پاکستانی‌اش پیشنهاد یک کمیته مشترک عالمان دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان را مطرح کرد.

رهبران دو کشور

ریاست جمهوری پاکستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که ممنون حسین رئیس جمهور آن کشور نیز با این پیشنهاد موافقه کرده و تعهد همکاری را کرده‎است.

رئیس جمهور غنی که در نشست خبری مشترک با همتای اندونیزیایی‌اش صحبت می‎کرد توقع برد که افغانستان بتواند از تجارب و مشوره‎های نیک اندونیزیا بهره برده و از آن اهداف مشترک که در آن اجماع علما و مقابله با افراطیت می‎باشد، استفاده کند.

غنی گفت که این‎که صلح نیاز اساسی و حیاتی مردم ماست ما مجبوریم که صلح را به زور مردم به دست بیاوریم.

کابل

او افزود:

"این‎که صلح نیاز اساسی و حیاتی مردم ماست، ما مجبور استیم که این صلح را به زور مردم به دست بیاوریم و انتقام خون مردم مظلوم خود را بگیریم، عدالت خواست ماست و ما برای به‌جا کردن این خواست متعهد استیم."

رئیس جمهور اندونیزیا از همتای افغان‎اش دعوت کرد که در ماه اپریل به آن کشور سفر کند.

این در حالیست که پیش از این شورای عالی صلح از ایجاد کمیته مشترک علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان و همکاری با پروسه صلح افغانستان حمایت کرده‎است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده