اوت لوک: حکومت در شناخت جاسوسان موجود در سیستم کوتاه آمده‎است

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی ناکامی ادارات امنیتی در جلوگیری از حوادث امنیتی و انتقادها بر استراتژی جدید اداره ترمپ بحث کرده‎اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقالۀ خود به نقل از یک کارشناس امریکایی نوشته‎است که استراتژی جدید ترمپ برای افغانستان کارا نیست.

روزنامه نوشته‎است که مایکل کوگلمن مسئول بخش آسیای جنوبی مرکز تحقیقاتی ویلسن با اشاره با پیشرفت‎های اخیر در افغانستان گفته‎است استراتژی فعلی اداره ترمپ وضعیت را سر و سامان داده نمی‎تواند.

روزنامه نوشته‎است که آقای کوگلمن به برخی از ضعف‎های حکومت نیز اشاره کرده و نوشته‎است که حکومت فعلی مصروف لانجه‎های سیاسی داخلی است و نمی‎تواند خدمات اولیه را به مردم که همانا تأمین امنیت و روزگار بهتر می‎باشد، فراهم سازد.

روزنامه باز هم در سرمقاله‎اش با توجه به حالات موجود سفارش کرده‎است که برعلاوه روابط با جهان حقایق موجود در کشور نیز باید از سر تعریف شوند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب تفصیلی با اشاره به حادثه خونین اخیر هوتل انترکانتیننتال تا حمله بر چهارراهی صدارت شهر کابل نوشته‎است، حقایق این راثابت می‎سازد که ادارات امنیتی در برابر این حوادث مسئول اند و مسئولان این ادارات به‌خاطر غفلت صورت گرفته باید به محاکمه کشانده شوند.

روزنامه در ادامه بالای سازمان ملل‌متحد صدا کرده‎است که با توجه به حملات اخیر در شهر کابل که یک جنایت بشری است، در برابر شبکه حقانی اقدام کند و این به‌خاطریکه این شبکه به‌گونه آشکار مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‎است.

روزنامه نوشته‎است که اعضای شبکه حقانی که در پاکستان استند و از سوی استخبارات آن کشور حمایت می‎شوند باید در لیست سیاه تحریمات شامل شوند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد به اظهارات اخیر مسئولان امنیتی و دفاعی در مورد حوادث اخیر اشاره کرده و نوشته‎است که دادن استعفا از سوی مسئولان ادارات امنیتی راه حل مشکل نیست، بلکه راه حل بیشتر کار کردن و مبارزه جدی و صادقانه در برابر دشمنان مردم می‎باشد.

به‌گفته روزنامه این چیزیست که مسئولان ادارات امنیتی از آن تخطی نکرده‎اند.

اما روزنامه در سرمقاله‎اش به اقدام اخیر امریکا در مورد برخی از رهبران طالب اشاره کرده‎است که بر اساس آن این رهبران شامل لیست سیاه شده‎اند.

روزنامه نوشته‎است که این همه و اقدامات قبلی امریکا پاکستان را بسیار وارخطا و با ترس روبه‌رو کرده‎است.

  • افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما مبارزه برعلیه تروریزم را مسئولیت مشترک کشورهای اسلامی خوانده و نوشته‎است تا زمانی‎که روابط پاکستان، ایران، عربستان سعودی و برخی از کشورهای همسایۀ افغانستان با برخی گروه‎ها به‌خصوص طالبان از بین نرود، صف مبارزه علیه تروریزم در کشورهای اسلامی بسته نخواهد شد.

روزنامه نوشته‎است که تنها زمانی لکه افراطیت از دامن کشورهای اسلامی پاک شده می‎تواند که این کشورها در جلوگیری از رشد افراطیت و همچنان مبارزه علیه آن نقش خود را قبول نمایند.

  • اوت لوک

روزنامه اوت لوک انگلیسی بر حکومت انتقاد کرده‎است که در شناخت جاسوسان موجود در سیستم کوتاه آمده‎است.

روزنامه در ادامه به نقل از یک عضو مشرانو جرگه نوشته‎است که در داخل نظام برخی افراد وجود دارند که با طالبان همکاری می‎کنند.

روزنامه نوشته‎است، انتقادها بالای حکومت افغانستان و دستگاه امنیتی آن در حالی مطرح می‎گردد که حالا در یک موج تازه از حملات که مسئولیت آن را داعش و طالبان پذیرفته‎اند، صدها تن کشته شدند.

روزنامه در پایان مطلب سفارش برخی کارشناسان را انعکاس داده‎است که مردم باید در برابر تروریزم که از سوی یک دولت تمویل می‎گردد یک دست شده و به این‌گونه کشور و مردم‌شان را نجات دهند.