امنیت ملی هرات، سه تن را به گرفتن ۱۳ هزار دالر رشوه باالفعل دستگیر کرد

کارمندان ریاست امنیت ملی هرات روز چهارشنبه «۱۲دلو۱۳۹۶» رئیس هیئت اعزامی اداره مستقل ارگان‎های محلی در این ولایت را به گرفتن سیزده هزار دالر امریکایی رشوه باالفعل دستگیر کرده‎است.

سید وحید قتالی شاروال هرات این رویداد را تائید کرد.

اداره مستقل ارگان‎های محلی هیئت سه نفری را بخاطر بررسی کارکرد ریاست شاروالی به این ولایت فرستاده بود.

این هیئت سه نفری از ده روز به این سو سرگرم بررسی کارکرد ریاست شاروالی هرات بود.

سید وحید قتالی شاروالی هرات به رادیو آزادی گفت این افراد در جریان تحقیقات شان از کارمندان این اداره مطالبه پول کرده بودند.

او افزود:

"از چند روز به این سو هیئت تفتیش سالانه ارگان‎های محلی به هرات آمده بودند و در شروع متوجه شدم که این‎ها مطالباتی دارند و از بین کارمندان هم خبر شدم که صداهای این‎ها را هم ثبت کرده بودند که دوامدار مطالبه رشوه هستند، به محض این‎که متوجه شدم اداره مستقل ارگان‎های محلی را با خبر ساختم و از آن‎ها که هدایت گرفتم به همکاری اداره امنیت ملی هرات این‎ها باالفعل در صحن شاروالی هرات دستگیر کرده‎ایم."

مردم افغانستان همواره از افزایش فساد اداری در ادارت مختلف دولتی انتقاد کرده‎اند.

محمد انور متین کارشناس فرهنگی ولایت هرا ت می‎گوید حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اداری اقدامات جدی تری را روی دست گیرد.

آقای متین می‎گوید برای از بین بردن فساد اداری حکومت افغانستان باید دارایی‎های فساد پیشگان را مصادره کند.

او افزود:

"باید حکومت افغانستان به عمق فساد اداری بپرداز، دقیقا آنانی‎که چهار دهه قبل از امروز نه خودشان و نه هم پدر شان هیچ چیز نداشتند، امروز سرمایه‎های بی شمار و بی پایان به دست شان متمرکز شده و این‎ها عامل فقر، بیکاری و عامل تداوم جنگ تحمیلی در افغانستان اند و آنانی‎که از راه‎های نا مشروع با چور و چپاول ثروت اندوخته‎اند، تمام سرمایه‎های باد آورده شان باید مصادره شود."

یک مقام اداره محلی هرا ت که خواست نامش گفته نشود به رادیو آزادی گفت هیئت اعزامی اداره مستقل ارگان‎های محلی که اکنون در بازداشت نیروهای امنیت ملی در ولایت هرات به سر می‎برد از کارمندان ریاست شاروالی هرات مطالبه پنجاه هزار دالر امریکایی کرده بودند.

این در حالیست که چندی قبل فرهاد نیایش شاروال اسبق هرات به اتهام فساد اداری بازداشت شده بود و اکنون در زندان پلچرخی کابل به سر می‎برد.

حدود یک ماه قبل بیش از سی تن از کارمندان ریاست شاروالی هرات به اتهام حیف و میل کردن میلیون‎ها افغانی ازعواید این اداره از سوی هیئت لوی سارنوالی افغانستان تحت پیگرد قرار گرفتند.

با این حال سید وحید قتالی تاکید می‎کند که برنامه جدی را بخاطر مبارزه با فساد اداری روی دست دارد و برای تداوم این برنامه مصمم است.

گزارش: شاه پور صابر