حدود ۳۰۰ معتاد بعد از تداوی در مراکز ترک اعتیاد هرات با خانواده‌هایشان پیوستند

نزدیک به ۳۰۰ تن از معتادین مواد مخدر در ولایت هرات بعد از تکمیل شدن تداوی‌شان در مراکز ترک اعتیاد دوباره به خانواده‌هایشان سپرده شدند.

کمیسیون جمع‌آوری معتادین که متشکل از نهادهای مختلف دولتی بر تداوم تداوی معتادین در این ولایت تأکید می‎ورزند.

حسن یکی ازاین افراد است که در ایران به اعتیاد روی آورده‎است.

هرات

او که باشنده اصلی ولایت میدان وردک است می‎گوید که با ترک اعتیاد زنده‎گی را دوباره آغاز می‎کند.

او می‌افزاید:

"مرا بردند به کمپ‎های ترک اعتیاد، ۲۰ روز همانجا خوابیدم و ترک کردم. تازه امروز یاد گرفتم که چگونه زنده‎گی کنم و چگونه با مردم برخورد کنم، چگونه با خانواده برخورد کنم و چگونه مواد نکشم و اگر مواد بکشم باید دوباره در زیر پلچک‎ها و پس کوچه‎های شهر باشم."

آدم گل از جمله افراد دیگری است که بعد از تداوی ۲۰ روزه اعتیاد را ترک کرده‎است.

او می‎گوید که بیش از هشت سال در صفوف قوای خاص افغان انجام وظیفه کرده‎است.

آدم گل مهاجرت به ایران و موجودیت کشتزارهای مواد مخدر در افغانستان را آغازی برای روی آوردن‌اش به اعتیاد می‎خواند.

وی افزود:

"به ایران تریاک را زیاد قدر می‎کردند، وقتی افغانستان آمدم دیدم که در زمین‎های ما زیاد تریاک کشت شده‎است. من در ایران عملی نبودم وقتی این‎جا آمدم در خانه خود عملی شدم. حالا بسیار خوش هستم که دست ما را گرفتند و ما را بردند تا اعتیاد را ترک کردیم. بسیار خوشحال هستم که می‎روم پیش خانواده خود از این مواد بسیار خسته شده بودیم و بسیار نا امید بودم."

مسئولین ریاست صحت عامه هرات می‎گویند بیشتر این معتادین که از سوی مراکز ترک اعتیاد تداوی شدند از نقاط دیگر کشور اند که به همکاری ریاست ترانسپورت به ولایات مربوطه‌شان فرستاده می‎شوند.

در همین حال مسئول کاهش تقاضای مواد مخدر صحت عامه هرات بر تداوم جمع‌آوری و تداوی معتادین در این ولایت تأکید می‎ورزند.

شهر هرات

زمری حصین می‎گوید آنان مصمم هستند تا با همکاری مراکز ترک اعتیاد ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از معتادین را درین ولایت تداوی کنند.

او افزود:

"کمیسیون فیصله کرد که سردی زمستان باعث مرگ میر این افراد نشود به همین منظور ما این‌ها را جمع‌آوری کردیم و ما بعد از این هم به این روند ادامه می‎دهیم. در یک ماه طوریکه در کمیسیون فیصله کرده‎ایم باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن را جمع‌آوری و تداوی کنیم."

پروسه تداوی و جمع‌آوری معتادین از همه بیشتر مورد استقبال خانواده‎های قرار گرفته‎است که فرزندان‌شان با مواد مخدر مبتلا شده بودند.

رحیمه مادر یکی از این معتادین خوشحال است که فرزندش تداوی شده و از اعتیاد دست کشیده‎است.

خانم رحیمه افزود:

"پدرش خیلی او را فشار داد که باید کار کند، دو روز رفت دنبال کار و کار نیافت، وقتی به خانه آمد پدرش او را لت و کوب کرد و گفت که باید بروی و کار پیدا کنی و کار کنی، بعدا پسرم شش ماه مفقود بود. زمانی‎که دیروز من آمدم پیش این برادرها و پسر خود را دیدم فریاد من بلند شد. از امروز به سر من که مادر هستم روز بهتر و بلندتری نیست."

رئیس اداره مبارزه علیه مواد مخدر هرات می‎گوید بیش از ۶۰ هزار معتاد در ولایت هرات بود و باش دارند که بیشتر شان در ایران به این پدیده مبتلا شده و سپس از سوی مأموران ایرانی به هرات فرستاده شده‎اند.

جیلانی دقیق رئیس این اداره از تلاش‎های این کمیسیون به‌خاطر تداوی معتادین ستایش می‎کند، اما می‎گوید اگر نهادهای حمایت کننده زمینه کار را برای معتادین بعد از ترک اعتیاد مساعد نسازند بیم آن وجود دارد که این افراد دوباره به مواد مخدر رجوع کنند.

او افزود:

"در افغانستان بعد از درمان شرایط کار برای معتادین مساعد نیست، تفریح و ورزش برای‌شان مساعد نیست به این اساس یک فیصدی معین دوباره به مواد مخدر روی میاورند و این مایه نگرانی است."

کمیسیون جمع‌آوری معتادین می‎گوید بعد از ختم این دوره ۲۰ روزه کوشش می‎کند تا مرحله درمان روانی را بالای معتادین انجام دهند.

در حال حاضر دو شفاخانه و چهار کلینیک که ظرفیت تداوی حدود ۳۵۰ معتاد را دارد در ولایت هرات فعال اند.

اما جیلانی دقیق رئیس مبارزه علیه مواد مخدر هرات می‎گوید که این مراکز برای درمان بیش از ۶۰ هزار معتاد در این ولایت کافی نمی‎باشد.

گزارش: شاه‌پور صابر

Your browser doesn’t support HTML5

حدود ۳۰۰ معتاد بعد از تداوی در مراکز ترک اعتیاد هرات با خانوادهایشان پیوستند