هیئت بلند پایه افغان روانه اسلام آباد شد

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که هیئت بلند پایه افغان روانه اسلام آباد گردید.

این هئیت شامل بخش‎های ملکی و نظامی به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت برای گفت‎وگو به اسلام آباد سفر کرد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز جمعه «۲۰دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که این هیئت با همتای پاکستانی اش در چوکات (پلان عمل مشترک صلح و همبستگی) روی یک سلسله مسایل مهم بحث وگفت‎وگو می‎کند.

شکیب مستغنی

مستغنی گفت:

"هدف این سفر بحث هیئت‎های بلند رتبه دو کشور روی پلان عمل مشترک افغانستان و پاکستان برای همکاری در ساحات مبارزه با تروریزم، صلح برگشت و مهاجرین و توسعه مشترک اقتصادی است که کار بالای این پلان مشترک آغاز شد در این پلان عمل مشترک یک اندازه پیشرفت‎های هم صورت گرفت در جریان سفر هیئت افغان به اسلام آباد و نشست شان با همتایان پاکستانی شان روی موارد مهم دیگر بحث و توافق صورت خواهد گرفت."

هیئت افغان در حالی به پاکستان سفر می‎کند که روز شنبه گذشته هیئتی به رهبری تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه آن کشور سفری به کابل داشت.

مستغنی می‎گوید که در جریان سفر هیئت پاکستانی به کابل روی برخی موارد در چوکات (پلان عمل مشترکصلح و همبستگی ) توافق صورت گرفته و روی موارد مهم باقی مانده در جریان سفر هیئت افغان به پاکستان توافق خواهد شد.

وی می‎گوید که در جمع هیئت افغان، نماینده‎گان شورای امنیت ملی، وزارت دفاع ملی و ریاست امنیت ملی نیز شامل می‎باشند.

پیش از این رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر داخله افغانستان نیز به هدف شریک ساختن اسناد در مورد موجودیت طالبان و شبکه حقانی در پاکستان با مقامات نظامی و استخباراتی آن کشور وارد پاکستان شده بودند.

معصوم استانکزی رئیس عمومی امنیت ملی پس از برگشت به کابل به رسانه‎ها گفت که پاکستان پذیرفته‎است که از خاک اش برضد افغانستان استفاده می‎شود.

از سوی دیگر آرین یون یک عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه از هر اقدام برای تامین صلح و ثبات در کشور استقبال می‎کند اما می‎گوید بخاطری به این سفر خوشبین نیست که پاکستان به تعهدات انجام داده و توافقاتش عمل نمی‎کند.

یون: پاکستان باربار به توافقات که انجام داده عمل نکرده‎است و نمی‎کند.

او افزود:

"من خوشبین نیستم، بخاطری‎که پاکستان برای ما چند بار امتحان خود را داده‎است، آن کشور به تعهداتش صادق نیست، باز هم مردم افغانستان از هر اقدامی‎که در تامین صلح و ثبات کمک می‎کند استقبال کرده، این سفر بخاطری مفید نیست که پاکستان باربار به توافقات که انجام داده عمل نکرده‎است و نمی‎کند."

خانم یون افزود که جامعه جهانی به صورت خاص ایالات متحده امریکا باید بر پاکستان فشارهای، سیاسی، اقتصادی و نظامی وراد کرده تا آن کشور به تعهداتش با افغانستان عمل نماید و با این کار تروریزم از افغانستان و منطقه از بین برود.

گزارش: جاوید حسن زاده