ویسا: آیا پاکستان دوست است یا دشمن؟

روزنامه‌های چاپ امروز شنبه «۲۱ دلو ۱۳۹۶» کابل عمدتاً روی نشست اسلام آباد که میان مقامات افغان و پاکستان برگذار گردیده، حمایت مقامات افغان از تظاهرات پشتون‌ها در پاکستان بحث نموده اند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش روی نشست مقامات افغان و پاکستانی که در اسلام آباد تدویر گردیده، نوشته‌است.

این نشست در حالی صورت می‌گرد که افغانان هنوز هم در ترس حملات اخیر که در کابل و برخی از ولایات از سوی تروریستانی‌که حمایت پاکستان را دارند، به سر می‌برند.

روابط افغانستان و پاکستان چگونه خواهد بود؟

در ادامه از قول رئیس جمهوری نوشته شده که پاکستان باید از دشمنی با افغانان دست بکشد و در همین مورد سوال را مطرح نموده‌است که روابط افغانستان و پاکستان چگونه خواهد بود؟

  • آیا پاکستان دوست است یا دشمن؟

روزنامه نوشته که اگر پاکستان دوست یا هم همسایه خوب باشد تلاش‌های جاری توجیه پذیر است و لی اگر موضوع بر عکس باشد، این نوع تلاش ها و سفرها بی‌معنی خواهد بود.

دنیا

روزنامه دنیا نیز در مورد نشست مقامات افغان و پاکستان نوشته است و گفته شده که این نشست روی مبارزه علیه تروریزم، آوردن صلح و موضوع مهاجرین تمرکز نموده و پیشرفت‌های هم صورت گرفته‌است.

در روزنامه از قول وزارت خارجه افغانستان آمده‌است که در جریان سفر هیئت پاکستانی به کابل روی برخی موضوعات تفاهم صورت گرفته بود وروی برخی مسایل دیگر در نشست اسلام آباد تفاهم صورت خواهد گرفت.

ولی روزنامه به مسایل و موضوعاتی‌که روی آن تفاهم صورت گرفته، اشاره نکرده‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که اقدامات عملی در امر مبارزه با فساد از سوی پاکستان و قبول نمودن ملامتی از سوی پاکستان در این مورد، شامل پیشرفت‌ها است.

در روزنامه از قول وزارت امور خارجه آمده‌است که افغانستان نمی‌خواهد تا بعد از این وقت‌اش را به‌خاطر تهیه اسناد علیه پاکستان ضایع بسازد.

در ادامه گفته شده که این نشست‌ها بعد از حملات خونین در کابل و آوردن فشار بیشتر از سوی امریکا و جامعه جهانی بالای پاکستان، صورت می‌گیرد

در ادامه از قول کارشناسان آمده‌است که اگر فشارهای امریکا و جامعه جهانی بالای پاستان دوام پیدا کند، پاکستان مجبور می‌شود تا به خواست‌های جامعه جهانی گردن نهد.

موضوع احتجاج و تظاهرات پشتون‌های پاکستان موضوع دیگر مورد بحث روزنامه کابل می‌باشد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد حمایت رئیس جمهوری افغانستان از احتجاج پشتون‌‌ها در اسلام آباد، مطلبی را به چاپ رسانیده‌است.

در مطلب آمده که رئیس جمهوری از احتجاج پشتون‌ها در اسلام آباد که علیه افراطیت و تروریزم آغاز گردیده، حمایت نموده‌است.

روزنامه می‌نویسد که رئیس جمهور در پیام که در صفحه توتیر‌اش نوشته شده از جامعه جهانی و نهادهای مدنی در پاکستان خواسته تا از این تظاهرات حمایت نمایند.

در ادامه نوشته شده که این احتجاج پشتون‌ها که شامل دهمین روزاش شده، سبب نگرانی جدی حکومت پاکستان شده‌است.