گروه دختران هراتی به حمایت از پروژه "تاپی" به نقاشی روی دیوارهای شهر پرداختند

یک گروه ۹ نفری از دختران هراتی به حمایت از پروژه تاپی به نقاشی روی دیوارهای شهر پرداختند.

این دختران که فارغان پوهنزی هنرهای پوهنتون هرات اند می‌گویند تلاش می‌کنند تا از این طریق سهم‌شان را در آغاز کار پروژه تاپی در افغانستان نشان دهند.

گروهی از دختران هراتی در کنار میدانچه هوایی که به تازه‌گی برای نشست طیارات هلیکوپتر مهمانان کشورهای عضو این پروژه ساخته شده به نقاشی‌های دیواری پرداخته‌اند.

آنان ۲۲ آبده تاریخی هرات را روی یک دیوار نقاشی کرده تا هرات را از این طریق به مسئولین ارشد کشورهای عضو تاپی معرفی کنند.

فاطمه ارتنوس یکی از ۹ عضو این گروه است که اقدام به نقاشی دیواری کرده‌است:

"ما این‌جا جمع شدیم فقط به‌خاطر افتتاح پروژه تاپی و این برنامه دلیل شد برای انگیزه گرفتن ما برای انجام نقاشی‌های دیواری و تلاش می‌کنیم که با استقبال از پروژه تاپی شهر را با این نقاشی‌ها زیبا بسازیم."

او می‌گوید می‌خواهد از این طریق چهره هرات را در آستانه افتتاح تاپی زیبا سازد و همچنان سهم خود را در این پروژه مهم اقتصادی اداء نماید.

خدیجه احمدی یکی دیگر از این دختران است.

او می‌گوید کوشش کرده‌است تا با استفاده از نقاشی‌های دیواری به حمایت از پروژه تاپی توانایی‌های زنان افغان را به جامعه بین‌المللی ثابت کند.

او افزود:

"ما گروهی از دختران که در این‌جا نقاشی دیواری می‌کنیم توان ما همین بود، چون رشته که ما در آن درس خوانده بودیم رشته هنر است، به همین دلیل زمانی‌که به ما گفته شد که قرار است همچو پروژه در هرات افتتاح می‌شود، ما هم بر آن شدیم تا در این‌جا نقاشی دیواری کنیم و برای تمام جهانیان نشان بدهیم که زنان افغان هم می‌توانند با همه این مشکلات در همچو پروژه‌ها سهیم باشند و سهم خود را اداء کنند."

با نزدیک شدن مراسم افتتاح پروژه تاپی اقشار مختلف در ولایت هرات با برگزاری نشست‌های گوناگون به حمایت پروژه تاپی پرداختند.

به دنبال این دختران هم با پرداختن به نقاشی‌های دیواری خواستند از این قافله دور نماند.

قرار است روز جمعه رئیس جمهور افغانستان همراه با مقامات ارشد ترکمنستان، هند و پاکستان پروژه تاپی را در ولایت هرات افتتاح نمایند.

مقامات محلی می‌گویند تمام آماده‌گی‌های امنیتی به‌خاطر افتتاح این پروژه در ولایت هرات روی دست گرفته شده و بیش از دو هزار نیرو های امنیتی از کابل و برخی دیگر ولایات افغانستان به‌خاطر امنیت مراسم این پروژه به ولایت هرات اعزام شده‌اند.

گزارش: شاه‌پور صابر