زنان شاغل در دایکندی: با مشکلات مختلف روبه‌رو هستیم

شماری از زنان شاغل در ادارات دولتی و غیر دولتی در دایکندی می‌گویند که در طول روز و در جریان کار با مشکلات زیاد روبه‌رو هستند.

آنان در کنار این‌که در این ادارات مصونیت کاری ندارند، از رفتارهای دوگانه، نبود فرصت‌های برابر برای ترفیع و آزار و اذیت جنسی رنج می‌برند.

آن‌ها در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند که ضمن نداشتن امنیت، در محلات کار‌ شان حتی به کودکستان، مکان غذا خوری و تشناب زنانه نیز دسترسی ندارند و از جانبی هم نمی‌توانند از تجهیزات دفتر و وسایل حمل و نقل، به‌طور مساویانه با کارمندان مرد استفاده کنند.

سودابه محمدی یکی از فعالان حقوق زن در ولایت دایکندی، عدم رعایت مواد برنامه ملی ۱۳۲۵ دولت که بر حمایت و حفاظت از زنان صراحت دارد را یکی از عوامل بروز این مشکلات عنوان کرده گفت:

"دولت افغانستان متعهد است تا تمامی آنچه در این پلان آمده‌است را تطبیق کرده و بدون تبعیض کاریابی بانوان و دسترسی آنان به امکانات را تسهیل کند، اما این موارد در اکثر ادارات دولتی ولایت دایکندی مورد توجه قرار نمی‌گیرند."

زنان شاغل در دایکندی از مشکلات دیگری نیز سخن می‌گویند.

آنان می‌گویند که در بسیاری موارد از سوی همکاران مرد خود مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند.

بر اساس آنچه این بانوان مدعی شده‌اند، آنان اخیراً در محیط کاری با سخت‌گیری‌های عمدی و بیش از حد و بهانه گیری‌های مسئولان نیز برخورده‌اند.

ذکیه رضایی رئیس ریاست امور زنان ولایت دایکندی نیز وجود مشکلات جدی برای این زنان شاغل در این ولایت را می‌پذیرد.

وی افزود:

"این مشکلات وجود دارند و ما به دفعات زیادی برای حل آن‌ها دادخواهی کرده‌ایم، ولی متأسفانه تا هنوز دستآورد مشخص در این زمینه بدست نیاورده‌ایم."

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ادارۀ اصلاحات اداری و خدمات ملکی در ولایت دایکندی، هم‌اکنون از مجموع ۱۸۵۰ بست در ادارات دولتی این ولایت، ۲۰۶ بست به زنان اختصاص یافته‌اند.

با این حساب زنان بیشتر از ۱۱ فیصد کارمندان این ادارات را تشکیل می‌دهند.

برعلاوه، آنان در بخش معارف از جمله ۳۲۴۳ بست معلمی، ۱۳۴۲ بست را در اختیار دارند.

در نهادهای امنیتی دایکندی نیز ۵۳ زن با رتبه‌های مختلف و در پُست‌های متفاوت ایفای وظیفه می‌کنند.

جواد دادگر رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی هم مشکلات زنان شاغل را تأیید کرده و در عین حال نسبت به رفع آن‌ها ابراز خوشبینی می‌کند.

آقای دادگر افزود:

"این حرف بدین معنی نیست که هیچ مشکلی در ادارات تحت نظارت کمیسیون وجود نداشته باشد. متأسفانه هنوز مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارند که مسئولان ادارات دولتی مکلف به برطرف سازی آن‌ها هستند."

این در حالیست که مدافعان حقوق زن در ولایت دایکندی، باورهای مردسالارانه حاکم بر جامعه و ادارات، عدم مجازات عاملان توهین به زنان و حمایت نکردن عملی دولت از آنان را از عمده‌ترین عوامل بروز مشکلات برای این قشر از اجتماع می‌دانند.

این فعالان حقوق بشر، ازدیاد شمار کارمندان زن در این ادارات، تطبیق درست قوانین و مقررات برای حمایت از زنان شاغل و آگاهی‌دهی بیشتر در خصوص حقوق آنان به جامعه را به‌عنوان راهکارها برای حل این مشکلات به دولت پیشنهاد می‌کنند.

گزارش: عباس نادری