آرمان ملی: افغانستان مانند آب‌برده‌ها به هر سنگ و چوب دست می‌اندازد

روزنامه‎های چاپ امروز کابل مطالب‌شان را روی موضوعات مختلف اختصاص داده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله‎اش نوشته‎است که افغانستان به مثل آب‎برده‎ها می‎ماند که برای نجات خود به هر سنگ، چوب و وسیله دیگر دست می‎اندازد.

روزنامه می‎نویسد که اگر کسی به ولایات و از شهرها به قراه و قصبات برود به این پی می‎برد که حاکمیت حکومتی تا چه اندازه ضعیف است و نا امنی چگونه تا دروازه‎های پایتخت رسیده‎است.

سرمقاله نویس عدم موجودیت یک پالیسی خاص و نبود تعریف مشخص از دشمن از سوی نظام، گسترش فساد اداری و مواد مخدر، عدم تطبیق قانون، کم شدن اعتماد مردم در برابر حکومت و کاهش انگیزه در نهادهای امنیتی و دفاعی را از عوامل آن می‎داند.

اگر کسی به ولایات و از شهرها به قراه و قصبات برود به این پی می‎برد که حاکمیت حکومتی تا چه اندازه ضعیف است.

در سرمقاله به حکومت سفارش شده‎است که به هدف بیرون رفت از وضعیت فعلی و حل مشکلات جاری نشست بزرگ را به شرکت دانشمندان، علما، روحانیون، بزرگان قومی، رهبران سیاسی و جهادی و اعضای شورای ملی برگزار نماید.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش بالای سیاسیون صدا کرده‎است که برای تحکیم اجماع سیاسی و از بین بردن نابسامانی‎ها و به‌خاطر منافع ملی کشور و تطبیق پلان‎های ملی با هم یک دست شوند.

به‌گفته سرمقاله نویس، باید چنین یک اجماع سیاسی به میان آید که برنامه‎های اصلاحاتی، انکشافی و مبارزه با فساد حکومت عملی گردد و موانع که صلح و مصالحه ملی را به مشکل روبه‎رو می‎سازد از بین برده شود.

روزنامه می‎نویسد، این رسالت ملی، اخلاقی و دینی و همچنان مسئولیت همگان است، مردم به رهبرانی نیاز دارند که این ملت را به راه درست رهنمایی کند، نه سیاسیونی که علیه ملت برای دشمنان تاریخی کار می‎کنند.

  • افغانستان ما

روزنامه غیر دولتی افغانستان ما، در مطلب خود در مورد نشست عالمان دینی در کنر نوشته‎است که در آن روی نقش علما در آوردن صلح تأکید شده‎است.

در مطلب آمده‎است که این عالمان گفته‎اند که مردم و عالمان دین این وظیفه را دارند تا برای مصالحه میان حکومت و مخالفین مسلح کار کنند.

در ادامه مطلب به نقل از این عالمان دین آمده‎است که برای حکومت و مخالفان مسلح لازم است تا برای تأمین صلح و مصالحه به عالمان دین و بزرگان قومی اختیار بدهند.