تبصره روزنامه تایم در مورد یک قهرمان ماین‌روب نیروهای افغان

  • تایم

روزنامه تایم در مورد بهادر، یک سرباز در هلمند که تا آخرین لحظۀ زنده‎گی با ماین‎های ضد پرسونل مبارزه کرد، مقاله‎ای نشر کرده و در یک بخش آن می‎نویسد که بهادر با خنثی کردن ماین‎های زیاد، زنده‎گی ده‎ها شهروند هلمند را نجات داده بود.

طالبان مسلح تا حدی از این کارش عصبی شده بودند که سال گذشته مادر و چند عضو دیگر خانواده‎اش را کشتند.

تایم می‎گوید، بهادر که قهرمان محل و ولایتش شناخته شده بود، چند روز قبل خود نیز در انفجار ماینی‎که می‎خواست از سره راه مردم مارجه دورش کند، کشته شد.

به نوشته تایم، بهادر با وسایل خیلی ابتدایی ماین‎ها را خنثی می‎کرد و طالبان مسلح تا حدی از این کارش عصبی شده بودند که سال گذشته مادر و چند عضو دیگر خانواده‎اش را کشتند.

اما بهادر به مبارزه علیه ماین ادامه داد.

تایم قسمتی از سخنان بهادر در یک فلم مستند را که خبرگزاری وایس نیوز در مورد شجاعت بهادر تهیه کرده بود، نشر کرده که در آن خود بهادر از مبارزه خود با ماین و تهدید های طالبان مسلح می‎گوید:

"من شش بار زخم برداشته و با مرگ روبه‎رو شده‎ام، خانواده‎ام از دستم رفته و چیزی دیگری برای باختن ندارم جز این‎که کشته شوم، ولی دیگر از مردن باکی نیست!"

بهادر در بخشی از پیامش به طالبان مسلح می‎گوید تا زنده‎گیست علیه آن‎ها خواهم بود و از دولت حمایت می‎کنم.

به نوشته تایم، بهادر شاید حس می‎کرد که زنده‎گی مهلت زیادی برایش نخواهد داد، اما گام‌هایش هیچ‎گاه لرزان نشدند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نگاهی دارد به حملات اخیر در کابل و سایر نقاط افغانستان که در آستانۀ کنفرانس کابل صورت گرفتند و دست کم، ۲۴ تن در آن کشته شدند.

نیویارک تایمز در مورد حمله انتحاری روز شنبه، در شش درک کابل که از قرارگاه نیروهای به رهبری ناتو و امریکا، مستقر در افغانستان فاصله زیادی نداشت، می‎نویسد که حمله درست در زمانی صورت گرفت که یک هیئت بلند پایه ناتو که برای گفت‎وگو با مقامات افغان به کابل سفر کرده بود، در آن‌جا حضور داشت.

به نوشته نیویارک تایمز، نیروهای امنیتی بعد از انفجار، جاده‎های منتهی به منطقه‎ای که قرارگاه نیروهای ناتو و امریکایی در آن موقعیت دارد را برای مدت کوتاهی بسته کردند، زیرا جنرال کورتیس‎ام اسکاپاروتی، قوماندان قرارگاه مرکزی ناتو در اروپا، یک کنفرانس خبری را دعوت کرده بود تا در مورد سفرش به کابل، به خبرنگاران معلومات دهد.

نیویارک تایمز همچنان به اظهارات کی بیلی هاچسون، سفیر ایالات متحده برای ناتو در مورد گفت‎وگوهای صلح بین حکومت و طالبان مسلح نگاه کرده‎است.

خانم هاچسون در مورد این سخنان دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده که امریکا هیچ‎گاه با طالبان صلح نخواهد کرد وضاحت بیشتر داده و گفته‎است که رئیس جمهور ترمپ، در زمانی که شهر کابل خونبار ترین حملات طالبان مسلح را تجربه می‎کرد، این سخنان را گفته بود.