ویسا: در نشست دوم پروسه کابل، غنی برنامه صلح خود را بیان می‌کند

روزنامه‎های چاپ امروز کابل در کنار برخی مسایل دیگر بیشتر مطالب و تبصره‎های خود را به نشست پروسه کابل که قرار است فردا برگزار شود اختصاص داده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از جان بس سفیر امریکا در کابل نوشته‎است که این نشست موقع خوبی برای از بین بردن خشونت‎های جاری در افغانستان است.

در مطلب به این بخشی از سخنان آقای بس نیز اشاره شده که گفته‎است، نشست دوم پروسه کابل فرصتی مناسبی برای همه است تا برای ختم هراس‌افگنی و تنش‎ها از تلاش‎های حکومت افغانستان پشتیبانی کنند.

روزنامه نوشته‎است، نشست دوم پروسه کابل که قرار است فردا در شهر کابل برگزار شود بیشتر به تأمین صلح و فراهم‌سازی شرایط برای مذاکره با طالبان مسلح اختصاص یافته‎است.

به نوشته روزنامه در این نشست برعلاوه نماینده با صلاحیت سازمان ملل‌متحد، نماینده‎های ۲۵ کشور به‌شمول همسایه‎های افغانستان اشتراک می‎کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در صفحه نخست‎اش نوشته‎است که کابل برای برگزاری نشست دوم پروسه کابل آماده‎است.

روزنامه نوشته‎است که در این نشست در مورد تلاش‎های جاری برای تأمین صلح و مبارزه با تروریزم گفت‎وگو خواهد شد.

در مطلبی در این باره به نقل از وزارت خارجه افغانستان آمده‎است که یک طرح جامع در مورد صلح به اشتراک کننده‎های این نشست از سوی حکومت این کشور پیشکش خواهد شد.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز گفته‎است که نشست دوم پروسه کابل به تاریخ نهم و دهم حوت برگزار می‎گردد و رئیس جمهور غنی تعهد کرده‎است که برنامه خود را در باره صلح در این نشست بیان خواهد کرد.

کی‎ها در برابر آقای کرزی سد ایجاد کردند تا وی نتواند با طالبان به صلح برسد؟

روزنامه به نقل از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نوشته‎است که طالبان در اوایل حکومتش پیام فرستادند که حکومت وی را به رسمیت می‎شناسند و بحث امارت اسلامی دیگر تمام است.

اما روزنامه پرسیده‎است که کی‎ها در برابر آقای کرزی سد ایجاد کردند تا وی نتواند با طالبان به صلح برسد؟

روزنامه خود به این پرسش پاسخ گفته و نوشته‎است که قدرت‎های بزرگ، جامعه جهانی و همسایه‎های افغانستان برای موفقیت پروسه صلح صداقت ندارند، به‌خاطری که آنان تعریف جداگانه‎ای برای منافع‌شان دارند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس نوشته‎است که افغان‎ها به دو نشست پیش‌رو یعنی پروسه کابل و نشست تاشکند برای تأمین صلح و امنیت در کشور شان چشم دوخته‎اند.

در مطلب آمده‎است که حکومت افغانستان و امریکا تأکید دارند که طالبان مسلح هنوز نیز برای یکجا شدن با پروسه صلح فرصت دارند.

روزنامه گفته‎است که حکومت دو راه را در پیش گرفته‎است، یکی آغاز گفت‎وگوهای صلح با طالبان مسلح و در صورت نپذیرفتن آن از سوی طالبان، راه دوم سرکوب ساختن آنان در مناطق مختلف افغانستان خواهد بود.