حکومت افغانستان خواهان تدوین استراتژی جهانی علیه مواد مخدر شد

حکومت افغانستان در کنفرانس دوم پروسه کابل از جامعه جهانی خواست که استراتژی مشترک را برای مبارزه علیه مواد مخدر طرح کند و با مواد مخدر و شبکه‎های جرمی بدون تفکیک مبارزه نمایند.

حکومت افغانستان در این کنفرانس، مواد مخدر را عامل دوام جنگ در افغانستان و منبع اصلی تمویل تروریزم بین‌المللی عنوان کرد و خواهان تدوین استراتژی و مبارزه مشترک جامعه جهانی با این پدیده شد.

ویس احمد برمک وزیر امور داخله به روز چهار شنبه در کنفرانس دوم پروسه کابل گفت، قاچاقبران داخلی و مافیای خارجی شبکه‎های وسیع را تشکیل داده‎اند و با پول به دست آمده از مواد مخدر تروریزم بین‌المللی را تمویل می‎کنند.

برمک در پایان این کنفرانس به نماینده‎گان ۲۵ کشور اشتراک کننده گفت، شبکه‎های داخلی قاچاق مواد مخدر با گروه‎های مافیایی بین‌المللی رابطه برقرار کرده‎اند و با پول به دست آمده از مواد مخدر تروریزم بین‌المللی را تمویل می‎کنند.

ویس احمد برمک

وزیر داخله افغانستان افزود:

"قاچاقبران داخلی مواد مخدر و شبکه‎های مافیایی جهانی باهم وصل شده‎اند و با میلیاردها دالر پول به دست آمده از مواد مخدر، تروریزم را تمویل می‎کنند. باید با عوامل داخلی که نا امنی و فقر است مبارزه کنیم و عوامل خارجی آن را که ترانزیت مواد کیمیاوی برای تولید هیروئین و وجود تقاضای بلند به مواد مخدر در مارکیت‎های جهان است، نیز از بین ببریم. برای مبارزه با عوامل داخلی و خارجی به یک استراتژی بین‌المللی مبارزه علیه مواد مخدر نیاز است."

آقای برمک می‎گوید، قاچاقبران داخلی و مافیایی جهانی سالانه حدود ۲۳ میلیارد دالر را از طریق تولید و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آورند و به‌گفته وی، در سه ماه گذشته در نتیجه عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی در جنوب و شمال‌شرق کشور، شبکه‎های داخلی تولید و قاچاق مواد مخدر مختل شده‎اند.

این در حالیست که پیش از این رئیس جمهور غنی در کنفرانس مشورتی پیرامون صلح گفته بود که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر پس از تروریزم دومین عامل بزرگ جنگ جاری در افغانستان است و خواهان مبارزه مشترک افغانستان و جامعه جهانی با آن شده بود.

به‌گفته رئیس جمهور غنی، صدها میلیارد دالر در تجارت مواد مخدر در گردش اند و این پول تجارت جرمی و اقتصادی نا مشروع را به وجود آورده‎‎است.

از سوی دیگر، صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان از تمامی ۲۵ کشور اشتراک کننده در کنفرانس دوم پروسه کابل خواست که همکاری و حمایت‌شان از نیروهای افغان در بخش مبارزه علیه مواد مخدر را بیشتر سازند، زیرا نیروهای افغان به نیابت از جامعه جهانی با مواد مخدر و تروریزم مبارزه می‎کنند.

صلاح الدین ربانی

او افزود:

"ما یک بار دیگر خواست خود را از کشورهای همسایه و جامعه جهانی تکرار می‎کنیم که همکاری‎های خود را در بخش مبارزه با تروریزم و مبارزه علیه مواد مخدر تقویت بخشند. نیروهای افغان و مردم ما بیشترین قربانی را در نیابت از منطقه و جامعه جهانی در مبارزه با این دو پدیده می‎دهند. این نشست یک فرصت مهم است تا تعهد بین‌المللی را در بخش شکست تروریزم و مبارزه با شبکه‎های جرمی بدون تفکیک، تجدید نماییم."

سرپرست وزارت خارجه افغانستان از کشورهای منطقه می‎خواهد که به میکانیزم منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر متعهد بمانند و جلو ترانزیت مواد کیمیاوی به هدف تولید هیروئین را به افغانستان بگیرند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله تروریزم و مواد مخدر را دو پدیده با هم مرتبط می‎داند و تأکید می‎کند، تا زمانی‎که با مواد مخدر به‌عنوان منبع اصلی تمویل مالی تروریزم مبارزه صورت نگیرد و گروه‎های تروریستی در بخش مالی تضعیف نگردند، شکست آنان در میدان جنگ خیلی متصور نیست.

گزارش: مرسلین ارسلا

Your browser doesn’t support HTML5

حکومت افغانستان خواهان تدوین استراتژی جهانی علیه مواد مخدر شد