دیپلومات: از سال ۲۰۰۹ به این‌سو، ۲۸ هزار ملکی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند

  • دیپلومات

نشریۀ انترنتی دیپلومات نگاهی دارد به یک گزارش تازه سازمان ملل‌متحد در مورد تلفات ملکی در جنگ افغانستان و در یک بخش این مطلب تحلیلی می‎گوید یوناما یا دفتر نماینده‎گی سیاسی سازمان ملل‌متحد در کابل، گزارش داده‎است که از سال ۲۰۰۹ میلادی به این‌سو، کم از کم ۲۸ هزار فرد ملکی در جنگ کشته شده و بیش از ۵۰ هزار تن زخمی شده‎اند.

یک دلیل اصلی زیاد شدن تلفات ملکی در جنگ افغانستان، افزایش تعداد گروه‎های درگیر در منازعه مسلحانه در این کشور است.

به نوشته دیپلومات، بیش از ۶۵ درصد تلفات ملکی در حملات طالبان مسلح، ۲۵ درصد در حملات نیروهای دولتی و گروه‎های حامی حکومت افغانستان و دو درصد در اثر عملیات نیروهای بین‎المللی گزارش شده‎است.

دیپلومات می‎گوید، یک دلیل اصلی زیاد شدن تلفات ملکی در جنگ افغانستان، افزایش تعداد گروه‎های درگیر در منازعه مسلحانه در این کشور است.

حکومت افغانستان گفته‎است که کم از کم ۲۰ گروه ترویستی به اضافه گروه‎های مافیایی قاچاق مواد مخدر، در جنگ دخیل هستند.

دیپلومات به تمام جناح‎های درگیر در جنگ پیشنهادهای جداگانه دارد و از جمله به نیروهای امنیتی حکومت افغانستان مشوره می‎دهدکه به قوانین بین‌المللی جنگ احترام گذاشته و مسئولیت‌شان برای حفظ جان مردم ملکی را در نظر گیرند.

دیپلومات می‎نویسد اردوی امریکا که در افغانستان عملیات هوایی زیاد اجرا می‎کند، قانوناً مکلف است که به زنده‎گی مردم ملکی در این کشور توجه کند.

دیپلومات همچنان به طالبان مسلح مشوره می‎دهد که اگر جداً خواهان صلح در افغانستان هستند، باید فوراً از حملات بر مردم ملکی دست بکشند.

  • زنان در جهان

زنان در جهان، یک اداره کمک‌رسانی که مقر آن در لندن است در یک گزارش که تازه نشر کرده، نگاهی دارد به زنده‎گی سُمیه حیدری، یک بریدمل اردوی افغانستان که در حال حاضر، در سند هرست، یک اکادمی نظامی شاهی انگلستان درس می‎خواند.

سند هرست یکی از معتبر ترین اکادمی‎های نظامی در جهان است.

ویلیم و هری، نواسه‎های ملکه انگلیس، ملک حسین پادشاه اردن، شهزاده ترکی بن طلال از عربستان سعودی و خلیفه بن زاید آل‌نهیان از امارات متحده عربی تنها، چند تن از فارغان شناخته شده این مرکز تربیه نظامی هستند.

مقاله که اداره زنان در جهان در مورد بریدمل سُمیه نشر کرده، بر اساس مستندی است که «بی بی سی» در مورد زنده‎گی‌اش تهیه کرده‎است.

در یک بخش مقاله به نقل از سُمیه نوشته شده‎است که در جامعه سنتی افغانستان، تحصیل و کار کردن زنان در خارج از کشور و بیرون شدن زن از خانه برای کار، عمل شرم‌آور شمرده می‎شود، اما من می‎خواهم به مردم نشان بدهم که این شرم نیست.

اداره زنان در جهان می‎نویسد بعد از سقوط رژیم طالبان، کم از کم ۱۰۰ زن از اکادمی‎های نظامی این کشور فارغ شده‎اند و تعداد زنان و دخترانی‎که می‎خواهند شامل اکادمی‎های تعلیم نظامی در افغانستان شوند، در حال افزایش است.