نیروهای خیزش مردمی در تخار، دولت را به بی‌توجهی متهم می‌کنند

نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار از بهر بی‌توجهی اداره محلی این ولایت انتقاد کرده می‌گویند که حکومت اراده جدی برای آزاد سازی ساحاتِ زیر اداره مخالفان مسلح حکومت در ولسوالی‌های ینگی قلعۀ، درقد و خواجه بهاوالدین ندارد.

این نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی‌های درقد، ینگی قلعۀ و خواجه بهاوالدین تخار که تحت امر قوماندان ملک احمد تاتار در برابر مخالفان مسلح حکومت می‌جنگند از بی‌توجهی حکومت شکایت دارند.

به‌گفتۀ آنان حکومت به بهانه راه اندازی عملیات‌های تصفیوی پولِ هنگفت را به مصرف می‌رساند، اما این‌گونه عملیات‌ها کدام نتیجه مثبت در پی ندارد.

به‌ باور آن‌ها اگر نیروهای خیزش مردمی به‌گونه درست تجهیز و تمویل شوند، در ظرف چند روز می‌توانند ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار را از وجود عناصر ضد دولتی تصفیه و پاکسازی نمایند.

نقشه تخار

ملک احمد تاتار قوماندان عمومی نیروهای خیزش مردمی در رابطه چنین گفت:

"این‌را من به صراحت میگم در نیروهای امنیتی سوق اداره و مدیریت سالم نیست، همه حیف و میل می‌کنند. این‌ها تیل می‌فروشند، مهمات می‌فروشند، اعاشه و اباطه و تا معاش سرباز غیر حاضر را می‌خورند و ما بار دوش ملت و مردم خود هستیم و ما بار دوش دولت نیستیم، چرا همین پرسونل ما را در چوکات نیروهای امنیتی تنظیم نمی‌کنند؟"

نیروهای خیزش مردمی نگران وخیم شدن وضعِ امنیتی با گرم شدن هوا در ولسوالی‌های ماورای کوکچه اند و افزون بر آن از حکومت می‌خواهند که آنان را در چوکات نیروهای افغان تنظیم نمایند و یا هم آنان را درست تجهیز و اکمال کنند، تا در برابر مخالفان مسلح حکومت حملات تعرضی را انجام بدهند.

سید موسی سرگروپ نیروهای خیزش مردمی ولسوالی درقد و تاج محمد سرگروپ نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی خواجه بهاوالدین در این خصوص چنین گفتند:

"اگر دولت ما را کمک کند و تقریباً نیروهای دولتی ۱۰۰ عراده تانگ دارد و اگر ۵۰ عراده آن را برای ما بدهد ما برای شما وعده می‌دهیم که در ظرف سه روز ولسوالی‌های ماورای کوکچه را از وجود طالبان مسلح تصفیه می‌کنیم و این امکانات که در پیش دولت است و اگر در پیش ما باشد به امید و یاری خدا ما منطقه را تصفیه می‌کنیم."

"همین جوانان را که شما می‌بینید اگر به این‌ها اعاشه و معاش داد شود و اکمال و تجهیز شوند، بدون نیروهای دولتی می‌توانند طالبان را از ماورای کوکچه بیرون بکنند، فعلاً ما با ۱۵ نفر ۶ قریه را نگهداری می‌کنیم و دولت با تمامی نیروهایش می‌‎آید و پس می‎برآید."

تخار

از سوی هم مقام‌های قوماندانی امنیه تخار می‌گویند که نیروهای مشترک افغان یک ماه قبل با راه اندازی عملیات تصفیوی برخی ساحات را در ولسوالی‌های درقد، ینگی قلعۀ و خواجه بهاوالدین از وجود عناصر ضد دولتی پاکسازی و در ساحاتِ تصفیه شده به هدف تأمین امنیت پوسته‌‌های امنیتی افراز کرده‌اند.

نظام‌الدین غوری سرپرست قوماندانی امنیه تخار می‌گوید که در ولسوالی‌های ماورای کوکچه به‌گونه کافی نیروهای مشترک افغان حضور دارند و مخالفان مسلح حکومت تاب و مقاومت را در برابر نیروهای دولتی ندارند.

وی افزود:

"به هیچ صورت دشمن نمی‌تواند که با تبلیغات زهراگین‌شان مردم را مشوش و نگران بسازند، همین اکنون نیروهای دولتی در منطقه مستقر هستند و برای مرحله دوم عملیات نظامی در حالِ آماده‎گی گرفتن هستند و در آیندۀ نزدیک دشمن را ما از لانه‌های پنهانی‌شان بیرون می‌کنیم و مجازات‌شان می‌کنیم."

آقای غوری افزود که به‌زودی مرحلۀ دوم عملیات تصفیوی نیروهای مشترک افغان بر ضد مخالفان مسلح حکومت در سطح ولایت یاد شده آغاز می‌شود.

خواستیم در مورد این ادعای نیروهای خیزش مردمی ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار، دیدگاه مقام‌های محلی ولایت نام‌بُرده را نیز داشته باشیم، اما حاضر به گفتگو نشدند.

تخار در قسمت شمال‌شرق افغانستان قرار داشته، چند سال قبل یکی از ولایت‌های نسبتاً امن کشور شمرده می‌شد، اما در سالیان پسین عناصر ضد دولتی در برخی از ولسوالی‌های ماورای کوکچه و اشکمش این ولایت حضور پیدا کرده‌اند و فضای امن این ولایت را نا امن ساخته‎اند و علاوه بر آن برخی اوقات این ولایت شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت نیز می‌باشد.

گزارش: اجمل آرین