پاکستان به تقاضاهای امریکا کمترین اقدام را انجام می‌دهد

یک مقام ارشد ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است پاکستان کمترین اقدام را برای رسیده‌گی به تقاضاهای امریکا مبنی بر توقف فعالیت طالبان افغانی و شبکه حقانی در امتداد مرزهایش انجام می‌دهد.

این مقام که نخواسته نامش افشا شود، دیروز ارزیابی‌اش را در مورد تلاش‌های پاکستان برای مبارزه علیه جنگجویان از زمان اعلام سال گذشته رئیس جمهور امریکا با خبرنگاران در میان گذاشت.

دونالد ترمپ در ماه آگست اعلام کرد تا زمانی‌که اسلام آباد علیه جنگجویان اقدام قاطع نکند، کمک سالانه نظامی دو میلیارد دالری امریکا با پاکستان را به حالت تعلیق در می‌آورند.

این مقام امریکایی گفته‌است پاکستانی‌ها خواسته‌اند تا پاسخگو به نظر برسند، اما آن‌ها کمترین اقدام را برای نشان دادن پاسخگو بودن به تقاضاهای امریکا انجام داده‌اند.

این مقام افزوده‌است: "پاکستان گام‌های را که امریکا از این‌کشور انتظار دارد و می‌داند که توانایی برداشتنش را دارد، به گونۀ فعالانه نبرداشته‌است."

این مقام امریکایی گفته‌است، ایالات متحده به‌طور مشخص از پاکستان می‌خواهد که علیه رهبران طالبان که از ادامۀ جنگ در افغانستان حمایت می‌کنند و مخالف اشتراک در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان هستند، اقدام کند.

اما به گفته این مقام، به نظر می رسد که اداره‌های خدمات امنیتی نیرومند پاکستان هنوز از طالبان افغانی پشتیبانی می کنند.

این مقام امریکایی گفته است، در پیوند به پناهگاه‌های طالبان و شبکه حقانی، انتظار اقدام واقعی پاکستان هستند نه فقط حرف.

او افزوده است که نیاز دارند تا فشار را حفظ کنند و همچنان اداره امریکا مایل است به پاکستان فرصت بیشتر بدهد.

پاکستان پیش ازین هر گونه حمایت از گروه‌های شورشی به شمول طالبان را رد کرده است.