گلوبالیست: فساد و نبود حاکمیت قانون، دلایل عمده بحران در افغانستان اند

  • گلوبالیست

مجله آنلاین گلوبالیست چاپ واشنگتن در شمارۀ اخیر خود در یک مقاله تحلیلی نگاهی به مشکلات فساد در افغانستان انداخته، می‌نویسد که فساد و نبود حاکمیت قانون، دلایل عمده بحران در افغانستان اند.

گلوبالیست می‌نویسد، تلاش پاکستان به منظور تخریب اهداف امریکا و ناتو در افغانستان، اکنون نتیجه داده و به همین خاطر وضعیت در پایتخت کابل نسبت به چند سال پیش، خراب‌تر شده‌است.

گلوبالیست می‌نویسد، غارت دارایی‌های عامه به تلاش‌های بازسازی اقتصادی در افغانستان صدمه زده‌است و کمک‌های اقتصادی و مالی کشورهای غربی هم در حقیقت، فساد در این کشور را ازدیاد بخشیده‌است.

مجلۀ آنلاین گلوبالیست در ادامۀ این مقاله می‌نویسد، هرچند رئیس جمهور اشرف غنی در عرصه از بین بردن فساد اداری تلاش‌های خیلی زیاد کرده‌است، اما تا هنوز در محو آن موفق نشده‌است.

مجله می‌افزاید، اگرچه کشورهای غربی به‌خاطر شفافیت در امور مالی به حکومت افغانستان کمک کرده‌اند، ولی چانس پیروزی در این عرصه خیلی اندک است.

گلوبالیست در ادامه مقاله به کتاب‌های اخیراً نشر شده روی موضوع فساد اداری در افغانستان نیز اشاره کرده‌است.

روزنامه، از کتاب به نام (ریاست-اس) به قلم ستیف کول در باره فساد اداری در افغانستان، کتاب به نام (دشمن غلط) نوشته شده توسط کارلوتا گال خبرنگار نیویارک تایمز، کتاب جوشوا پارتلو خبرنگار واشنگتن پُست در مورد فساد اداری در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی تحت عنوان (سلطنت تحت حاکمیت خود) و کتاب به قلم سارا چیس به نام (دزدان دولتی) یاد کرده‌است.

در حال حاضر که در پالیسی خارجی ایالات متحدۀ امریکا بی‌نظمی رونما گردیده و توجه رئیس جمهور ترمپ به مسایل دیگر جلب شده و از سوی دیگر کانگرس هم به این منوال روان است، گلوبالیست در اخیر این مقاله می‌نویسد که در یک نشست استماعیه مجلس سنای امریکا از فساد در افغانستان به‌عنوان یکی از تهدیدهای بزرگ جهانی یاد شده‌است.

  • ستارز اند سترایپس

ستارز اند سترایپس روزنامه دیگر امریکایی مقالۀ را در مورد حمله بر یک افغان توسط موتر در امریکا به نشر رسانده‌است.

محمد فواد محمدی می‌گوید، یک مرد در ششم ماه مارچ در شهر اورگان با موترش عمداً وی را هدف قرار داد.

آقای محمدی اکنون در شفاخانه بستری بوده و در نتیجه این حادثه یک پای خود را از دست داده‌است.

روزنامه ستارز اند سترایپس که اخبار مربوط به نیروهای نظامی امریکا را به نشر می‌رساند، می‌گوید محمدی که با نیروهای امریکایی در افغانستان به‌حیث ترجمان کار می‌کرد، از جنگ افغانستان نجات یافت، اما در امریکا یک پای خود را از دست داد.

به‌گفته فواد محمدی یک مرد زمانی بر وی با موترش حمله کرد که او با همسر و پسر خود بود و این مرد بار دیگر به قصد حمله به سوی او حرکت نمود.

پولیس امریکا به اتهام سوء قصد به جان محمدی، مردی مظنون را به نام پیری جورج نیکولو پولس دستگیر کرده و محکمه این مرد را در ۱۶ مورد به‌شمول قتل عمدی متهم نموده‌است.

روزنامه ستارز اند سترایپس می‌نویسد، مقام‌های پولیس تأیید می‌کنند که نیکولو پولس در حالت نشه موتر می‌راند، اما می‌گویند آن‌ها شواهدی را نیافته‌اند تا ثابت شود که بر محمدی حمله ناشی از نفرت شده باشد.

اما روزنامه به قول از ناظران گروه‌های مخالف بدرفتاری با مسلمانان و حمله بر بنیاد نفرت می‌نویسد که می‌گویند، در این مورد باید به طور دقیق بررسی صورت گیرد.